Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-02, 18:54   #1
Tina.F Tina.F är inte uppkopplad

Spänna ut sjal

Jag vet att man skall spänna ut en sjal när den är färdigstickad, men hur gör man?
Tina.F är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-05, 12:52   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Jag vet att jag sett alldeles nyss på en blogg hur hon hade sjalen i vatten och sen spände upp den på en matta eller nåt.

Är man proffsig har man nån sorts wire som man sticker igenom yttersta maskorna och spänner ut. Då blir kanten rak.
Men hon använde en kraftigare röd tråd/garn istället. Sen nålade hon fast den röda tråden här och var.
("Wiremetoden" är nålbesparande jämfört med att nåla direkt på sjalen.)

Jag har letat och letat för att finna bloggen för att kunna hänvisa dig, men den hara sprungit och gömt sig.

(Och alla bloggarna är på Gotland och stickar och är svåra att nå för konsultation.)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-05, 13:33   #3
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad

Jag brukar nåla ut stickade sjalar på min vardagsrumsmatta, eller på en skumgummimadrass. Jag använder nålar med glashuvud så att de syns bra.

Först sätter jag ett par nålar i de två spetsarna I överkanten på sjalen (de man har i händerna när man sveper sjalen omkring sig, eller hur man ska beskriva). Och ser till att den är lite spänd, inte så mycket att garnet belastas, men så att den ligger slätt, och lite mer uttänjd än vad den blir om den bara ligger utbredd utan nålar. .

Sedan sätter jag ett par nålar i mitten av överkanten (alltså där nacken hamnar när man har den på). Därefter drar jag ner spetsen på trekanten, dvs rakt ner från nacken. Och spänner med samma princip som ovan och nålar fast den. Sedan nålar jag ut sidorna och ser till att hela sjalen ligger i sträck och att det ser jämnt ut.

När nålandet är klart sprutar jag på vatten mha en en "blomspruta". Ganska mycket vatten så att sjalen är ordentligt fuktig. Sedan låter jag den självtorka i fastnålat tillstånd.

Detta kallas att blocka sjalen. Det finns många olika sätt att göra det på Cessi beskriver en liknande variant men då man trär trådar i sjalen och nålar ut trådarna istället. Genom att blocka stickade saker blir stickningen jämnare, och plagget slätare men utan att man förlorar strukturen i det stickade. En del stickade saker har en tendens att "krulla" sig, detta motverkas genoma blickningen. Jag tycker oftast att sjalen blir lite mjukare av blockningen också.

Jag använder denna teknik på det mesta jag stickar. Om jag stickar en tröja så nålar jag upp de olika delarna baserat på de mått jag vill att de ska ha som färdiga och sprutar sedan på vatten och låter dem torka innan jag syr ihop det.

Lycka till!

/Ilse
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-05, 13:51   #4
sinilga sinilga är inte uppkopplad

Kommer ihåg när min mamma slätade till mått det hon hade virkat eller stickat; jag gör likadant i dag: om du har ett trägolv kan du fästa plagget direkt på golvet med häftstift (du kan också tillverka en trätrall). Kom ihåg att mäta till det riktiga måttet innan du fäster plagget. Ovanpå lägger du en fuktig duk (en ren trasa) och låter den bli torr innan du lossnar plagget.
sinilga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-05, 20:24   #5
Tina.F Tina.F är inte uppkopplad

Tack

Tack, snälla ni, för så grundliga svar!

Martina
Tina.F är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-08, 19:46   #6
anniber anniber är inte uppkopplad

Jag har köpt en tretex-skiva på byggfirma och ritar upp måtten på den. Det går jättelätt att sticka nålar i den.

//anniber
anniber är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-09, 16:52   #7
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Citat:
anniber skrev:
Jag har köpt en tretex-skiva på byggfirma och ritar upp måtten på den. Det går jättelätt att sticka nålar i den.

//anniber
Luddar inte den av sig? Hur fungerar det när du spänner upp fuktiga grejer på den?
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-10, 07:53   #8

Citat:
Cessi skrev:
Luddar inte den av sig? Hur fungerar det när du spänner upp fuktiga grejer på den?
Nej, det tycker jag inte. Någon gång kan man få plocka bort en större bit om man lyckats pilla bort med nålen, Men nej, det brukar bli väldigt bra.

Min mormor använde tretex-skiva (i forntiden naturligtvis :-)) då hon stickade mycket dukar.

//anniber
Gammal 2006-08-10, 08:26   #9

Citat:
Cessi skrev:
Ja, jag misstänker också att det skulle ludda lite, i alla fall när det är ullgarner (som jag oftast stickar med). Men jag blir ju lite sugen på att prova nu när du säger att den inte ka göra det. Och om skivan luddar av sig så kan man ju klä om den med lakansväv eller liknande först.

Jag har flera stick-kompisar som har köpt skumgummipussel på biltema till att blocka stickningar på: http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=93145
De är jättenöjda med dem. Jag tror att pusslen finns i en storlek större än de som jag länkar till också.

/Ilsefin
Gammal 2006-08-10, 08:37   #10

Citat:
Ilsefin skrev:
Och om skivan luddar av sig så kan man ju klä om den med lakansväv eller liknande först.

Jag har flera stick-kompisar som har köpt skumgummipussel på biltema till att blocka stickningar på/Ilsefin
Det är ju riktigt, ett vitt lakan går ju även bra att rita på, för det är ju det som är vitsen. Jag har ett hörn på skivan som jag spänner ut sjalar på, där har jag ritat ut streck för olika storlekar.

Dessa skumgummipussel från Biltema var ju också smart! Men om något behöver spännas ut "hårt", viker sig inte pusslet då?

Jag vet också att man brukar använda resårmadrassen på sägen och spänna på.

//anniber
Gammal 2006-08-10, 08:43   #11

Citat:
anniber skrev:
Dessa skumgummipussel från Biltema var ju också smart! Men om något behöver spännas ut "hårt", viker sig inte pusslet då?
Jag vet faktiskt inte, jag har inte provat själv. Men jag brukar aldrig spänna ut saker särskilt hårt, jag tycker inte att det behövs. Och så vill jag inte belasta garnet på det sättet.

Jag brukar iofs inte rita heller, utan bara mäta och nåla allt eftersom. Men att rita upp tex tröjdelar verkar smart.

/Ilse
Gammal 2006-08-10, 09:28   #12
Andy Andy är inte uppkopplad

Ville bara inflika att jag använder samma princip när jag spänner ut mina ullvävar. En tretex-skiva som jag har fäst ett små rutigt bomullstyg på. Rutnätet gör att jag kan få väven rak. Skyddar även mot ludd från skivan. Sen på med några fuktiga bommulshanddukar och vila/torka över natten. Fungerar perfekt.

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-10, 10:54   #13
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Jag har en bild på min uppspännarskiva titta i mitt allbum stickat.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:59.