![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Spänna ut sjal
Jag vet att man skall spänna ut en sjal när den är färdigstickad, men hur gör man?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag vet att jag sett alldeles nyss på en blogg hur hon hade sjalen i vatten och sen spände upp den på en matta eller nåt.
Är man proffsig har man nån sorts wire som man sticker igenom yttersta maskorna och spänner ut. Då blir kanten rak. Men hon använde en kraftigare röd tråd/garn istället. Sen nålade hon fast den röda tråden här och var. ("Wiremetoden" är nålbesparande jämfört med att nåla direkt på sjalen.) Jag har letat och letat för att finna bloggen för att kunna hänvisa dig, men den hara sprungit och gömt sig. (Och alla bloggarna är på Gotland och stickar och är svåra att nå för konsultation.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag brukar nåla ut stickade sjalar på min vardagsrumsmatta, eller på en skumgummimadrass. Jag använder nålar med glashuvud så att de syns bra.
Först sätter jag ett par nålar i de två spetsarna I överkanten på sjalen (de man har i händerna när man sveper sjalen omkring sig, eller hur man ska beskriva). Och ser till att den är lite spänd, inte så mycket att garnet belastas, men så att den ligger slätt, och lite mer uttänjd än vad den blir om den bara ligger utbredd utan nålar. . Sedan sätter jag ett par nålar i mitten av överkanten (alltså där nacken hamnar när man har den på). Därefter drar jag ner spetsen på trekanten, dvs rakt ner från nacken. Och spänner med samma princip som ovan och nålar fast den. Sedan nålar jag ut sidorna och ser till att hela sjalen ligger i sträck och att det ser jämnt ut. När nålandet är klart sprutar jag på vatten mha en en "blomspruta". Ganska mycket vatten så att sjalen är ordentligt fuktig. Sedan låter jag den självtorka i fastnålat tillstånd. Detta kallas att blocka sjalen. Det finns många olika sätt att göra det på Cessi beskriver en liknande variant men då man trär trådar i sjalen och nålar ut trådarna istället. Genom att blocka stickade saker blir stickningen jämnare, och plagget slätare men utan att man förlorar strukturen i det stickade. En del stickade saker har en tendens att "krulla" sig, detta motverkas genoma blickningen. Jag tycker oftast att sjalen blir lite mjukare av blockningen också. Jag använder denna teknik på det mesta jag stickar. Om jag stickar en tröja så nålar jag upp de olika delarna baserat på de mått jag vill att de ska ha som färdiga och sprutar sedan på vatten och låter dem torka innan jag syr ihop det. Lycka till! /Ilse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Kommer ihåg när min mamma slätade till mått det hon hade virkat eller stickat; jag gör likadant i dag: om du har ett trägolv kan du fästa plagget direkt på golvet med häftstift (du kan också tillverka en trätrall). Kom ihåg att mäta till det riktiga måttet innan du fäster plagget. Ovanpå lägger du en fuktig duk (en ren trasa) och låter den bli torr innan du lossnar plagget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack
Tack, snälla ni, för så grundliga svar!
Martina |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag har köpt en tretex-skiva på byggfirma och ritar upp måtten på den. Det går jättelätt att sticka nålar i den.
//anniber |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
Citat:
Min mormor använde tretex-skiva (i forntiden naturligtvis :-)) då hon stickade mycket dukar. //anniber |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
Citat:
Jag har flera stick-kompisar som har köpt skumgummipussel på biltema till att blocka stickningar på: http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=93145 De är jättenöjda med dem. Jag tror att pusslen finns i en storlek större än de som jag länkar till också. /Ilsefin |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
Citat:
Dessa skumgummipussel från Biltema var ju också smart! Men om något behöver spännas ut "hårt", viker sig inte pusslet då? Jag vet också att man brukar använda resårmadrassen på sägen och spänna på. //anniber |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
Citat:
Jag brukar iofs inte rita heller, utan bara mäta och nåla allt eftersom. Men att rita upp tex tröjdelar verkar smart. /Ilse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Ville bara inflika att jag använder samma princip när jag spänner ut mina ullvävar. En tretex-skiva som jag har fäst ett små rutigt bomullstyg på. Rutnätet gör att jag kan få väven rak. Skyddar även mot ludd från skivan. Sen på med några fuktiga bommulshanddukar och vila/torka över natten. Fungerar perfekt.
/Andy |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Jag har en bild på min uppspännarskiva titta i mitt allbum stickat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:59.