Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-20, 11:22   #1
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Färganalys

Hejsan,

Några här som har gjort färganalys? Var gick ni? Vad fick ni betala? Hur lång tid tog det?

Är ni nöjda med resultatet (stämmer det med er egen uppfattning)? Använder ni er av analysresultatet när ni syr/köper kläder?

Är lite sugen på att eventuellt göra en färganalys även om det känns som om jag vet ungefär vilka färger jag passar i. Det vore lite skoj att få svart på vitt vilka färger man skall undvika. T ex vårens limegröna kan ju knappast ha varit något för mig, men det finns ju säkert fler modetränder man skall undvika.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-21, 09:23   #2
aperfetsdoll aperfetsdoll är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 18
Färg- och figuranalyser(!) är kul och hjälpsamt för att, som sagt, undvika att sätta på sig kläder som egentligen inte alls passar en bara för att de är trender. Jag tycker det är snyggast om man så mycket som möjligt håller sig till de former och färger man själv passar i. =)

Jag fick en snabb färganalys av en sömnadslärare i gymnasiet. Kommer inte riktigt ihåg vad hon sa, men det spelar inte så stor roll eftersom jag mest har svarta kläder iaf. hihi
Det finns dock några enkla saker som jag kom ihåg. För det första: vanligtvis så märker man själv vilka färger (vår/sommar/höst/vinter) man passar i och de är oftast de de färger man sen har i garderoben.
Ett enkelt knep är att ta ett naturfärgat vitt och ett kritvitt tyg och hålla dem en i taget mot ansiktet. Vanligtvis lyser ansiktet upp i den ena färgen och ser blekare ut i den andra, då vet man om man passar i kallare färger/silver eller varmare/guld.
Hoppas det hjälpte dig lite.
aperfetsdoll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-21, 16:45   #3
Sugar Sugar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 13
Hej!!

Min kompis gjorde en färganalys på mig i skolan, hon läste Personlig stil och design på angeredsgymnasiet. De har en salong på skolan där de har praktik, där kanske man kan få en färganalys för en billig peng. Men den öppnar ju först efter sommarn...om den nu öppnar, jag vet att de har gjort om lite bland linjerna på skolan....men kolla upp det. Om du inte bor allt för långt från Göteborg vill säga... Angeredsgymnasiet alltså...
Sugar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-21, 17:05   #4
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Tack för tipset. Jag bor inte alltför långt från Göteborg så det skall jag kolla upp.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-21, 18:10   #5
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
I slutet av 80-talet, just när färganalyser började bli populärt, gjorde jag min första - var enligt expert en typisk höst med gula, orange och bruna färger. I vissa av dessa färger trivdes jag aldrig bra så därför gjorde jag en ny i slutet av 90-talet hos en annan "expert" blev denna gång en typisk vår-vinter???? Färganalys i all ära - idag tar jag på mig det jag trivs bäst med, d v s blandar hej vilt
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-21, 20:05   #6
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
beasfarmor skrev:
I slutet av 80-talet, just när färganalyser började bli populärt, gjorde jag min första - var enligt expert en typisk höst med gula, orange och bruna färger. I vissa av dessa färger trivdes jag aldrig bra så därför gjorde jag en ny i slutet av 90-talet hos en annan "expert" blev denna gång en typisk vår-vinter???? Färganalys i all ära - idag tar jag på mig det jag trivs bäst med, d v s blandar hej vilt
Ojdå, det var ju inte så lyckat. Någon har sagt mig att man oftast gillar de färger man passar i... Jag älskar röda och oranga färger, och aldrig någon av de ljusa pastellerna med blått i så jag hoppas att det är det analysen kommer fram till också.

Jag har en manlig bekant som fick färganalys i trettioårspresent och där har det verkligen gjort susen. Jag blev lite inspirerad när jag såg hur han "lös upp" i sina nya färger. Tyvärr var hans "analytiker" inte från GBG området. En arbetskamrat har också talat gott om sin färganalys, men hennes analytiker jobbar tyvärr inte längre.

Man får nog gå på rekomendation om man skall betala mycket pengar för det så att man får bra valuta. Det där med färger är ju inte så lätt, minsta nyans gör ju hela skillnaden så en analytiker med ett tränat öga är nog det bästa.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-21, 21:19   #7
AnnaPP AnnaPP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 121
Blå eller gul?

Hej!

Jag gjorde en färganalys i början av 90-talet.

Då fick jag även lära mig hur man kan kolla om man passar i varma eller kalla färger. Vänd handflatan uppåt och kolla på handleden, är den gulaktig eller blåaktig? Jämför med andra så syns det bättre. Gul=vår eller höst=varma färger, blå=vinter eller sommar=kalla färger.

Själv är jag gul och en typisk vår. I början hade jag alltid med mig min färgkarta när jag shoppade, men aldrig nu längre. Men det var bra att göra analysen för att testa nya färger och se att man faktiskt passar i en hel del man aldrig vågat drömma om. Var lite väl beige innan
AnnaPP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-21, 22:44   #8
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
jag är betydligt lyckligare med mina nuvarande färger som ju är ganska många - jag blandar blått med alla tänkbara färgern, brunt likaså.undviker röda och gula Favoritfärgen är linnevit med applikationer med rött och blått. Randigt i marinfärger det är jag det
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-21, 22:55   #9
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Hej!
Även jag har varit på färganalys vid två olika tillfällen. Den första var när det hållit på ett par år. Då var jag HÖST. Ca 5-10 år efteråt var jag hos en annan person och denna gången var jag VÅR med inslag av VINTER. = både varma och kalla färger. Efter första omgången satsade jag på de höstgröna färgerna som jag tyckte var jättesnyggt.Andra gången gällde helt andra färger. Nu efter många år är min garderob väldigt blandad.Jag trivs i rött, kornblått . Båda färganalytikerna/experterna höll fast vid att man är samma årstid hela livet. Hur nu detta kan stämma.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-22, 09:14   #10
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Hej,
Har gjort två stycken, en med de olika årstiderna och den tycker inte jag stämde alls. Några år senare gjorde jag en
som tittade på om man skulle ha blå eller gul baston i färgerna, sen kunde det vara vilka färger som helst bara det var rätt baston.

Den analysen stämde bättre och man fick med sig typprover med motsatta bastonen för att kunna jämföra. Analysen kollade även på mönsterstorlekar i tyger, vad man skulle tänka på vid köp av kläder - dölja/framhäva, storlek på accesoarer m.m. Tyckte den hjälpte mig mycket.

//Maggie
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-22, 09:26   #11
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Hej Maggie,

jag tycker att det du berättade var intressant, jag gjorde en analys för en massa år sedan och har haft mycket glädje av den men jag har saknat en analys av vad för sorts klädmodeller man bör välja.
Jag ser att du bor i Stockholms län, var gjorde du din analys? Vad kostade det?

Hälsningar/ Maj
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-23, 07:56   #12
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Hej Maj,

Gjorde den i början av 90-talet så det är några år sedan. Stället jag gick till hette Looking Good på Storgatan 32, Sthlm men idag är det make-up och ansiktsvård där. Kanske nya innehavaren kan veta var tjejen tog vägen.

Det hela tog ungefär 1½ - 2 tim och kostade då runt 1000,-.
Inte billigt men bra. Vet att den tjejen gjort mycket jobb till Ericssons dåvarande höga chefer, inte bara färganalys utan även image-konsultation. Hon hade även temakvällar med olika inriktning.

Om du får fram någon information så är jag intresserad.

//Maggie
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-24, 21:11   #13
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Hej,
jag googlade på färg och stilanalys och hittade en tjej i Haninge, Annica Ullhag, som driver en firma som heter "Inharmony".
Det är väl förmodligen inte samma tjej som du, Maggie, hade kontakt med, men det verkar som om hon hållit på ett tag.
Ställer mig dock lite frågande till hennes koncept som verkar gå ut på att analysera ens figur i datorn.
Är det någon som provat detta?

// Maj
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-24, 23:07   #14
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hejsan.
Jag hittade den här sidan på nätet. Kul att läsa men jag gillar alla möjliga färger och inte alltid de färger jag "bör" ha.

http://home.swipnet.se/anemon/fargan...0dina%20färger


Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-25, 07:57   #15
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Hej,
Inharmony´s stil- och färganalyser är liknande det jag gjorde hos Looking Good men det är inte samma person.

Ser att det har blivit dyrare om man går själv men gruppriserna var ju inte så tokiga

Kanske något att tänka på framöver.
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons