![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Ang. sy kjol av byxor
Okej, hej?
Jag har, på en höft, sju miljoner jeans som bara ligger och skräpar inne i garderoben. Jag vill göra något kreativt av dem, men jag saknar både kunskap och talang, men man lär väl försöka iaf. Så jag tänkte sy om några av dem till kjolar, har hört att det inte ska vara sp fruktansvärt svårt. Så, mina frågor är; 1. Behöver man en väldigt avancerad/ny symaskin för att detta ska kunna fungera? 2. Underlättar det att ha något slags.. mönster (eller liknande)? 3. Går det bra med manchesterbyxor också? Väldigt tacksam för svar. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Har du en symskin med raksöm och zic zac klarar du dig
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
http://www.mona-fangstrom.com/Syatelje/valk.htm
Klicka på "Sy kjol kurs"-länken, så får du en beskrivning på hur det går till, med bilder på varje moment. Piece of cake! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det är lätt att sy kjolar av byxor! Och nej, du behöver ingen avancerad maskin för att klara det. Det räcker bra med raksöm och zickzack. Jag tycker inte att man behöver något mönster. Ta och sprätta upp innerbensömmarna på jeansen och även mittfram-sömmen upp till dragkedjan och en bit upp på mittbak-sömmen. Sedan klipper du av benen så långa som du vill att kjolen ska bli. Lägg ut kjolen på ett bord och nåla ihop bendelarna. Mittfram och mittbak får man lägga omlott. Sedan brukar man behöva skarva i mitten och då kan du använda tex det tyget som du klippte bort på längden. Sedan är det bara att sy ihop och sy fast från rätsidan. Avsluta med att fålla (om du vill). Ibland kan det bli lite bubbligt på framsidan men det går att fixa till genom att du nålar ihop kjolen på någon eller på en provdocka.
Det går jättebra att använda manchesterbyxor också! Hoppas att du blev något klokare av detta! Det är lite krångligt att förklara utan bilder ![]() Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Necessär
En kompis till mig gjorde en "skit"fräck necessär av ett par jeans. Hon använde överdelen på byxan, sydde ihop botten och satte dragkedja däruppe. Vet inte riktigt hur hon gjorde men fräckt blev det
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Oj, tack så hemskt mycket alla som svarade!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Man kan även göra en volangkjol. Fanns mönster i Burda Easy vårnumret dom kallade set Gypsy kjol. Klipp av strax under gylfen och sy på önskat antal volanger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
ang. sy kjol
Hej!
Skulle man kunna sy på samma sätt med ett par (ganska tjocka) tajts? Jag gick igenom den lilla bildskolan och tänker att man kan göra likadant. /A |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:38.