Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-02, 17:21   #1
stinaac stinaac är inte uppkopplad

VARNING! Köp inte symaskin på tradera,

Jag vill bara varna för oseriösa säljare på tradera. Förra veckan köpte jag en gammal Singer 401 av en ung och "trevlig" tjej vid S:t Eriksplan i Stockholm.

Symaskinen gick överhuvudtaget inte att få igång, eftersom man inte ens kunde stoppa in kontakten i maskinen - den lossnade och fick inget fäste - för att få igång electriciteten...

Fästet inuti maskinen var trasigt, och säljaren vägrar återköp och vill inte ens titta på symaskinen, eftersom "den alltid varit hel". Så tydligen gick den sönder under 20 minuters bilfärd!

Hon svarade inte på telefon utan endast mejl, och vill att jag skall ta ett foto på felet - hur man nu gör det, när electriciteten inte fungerar? Och jag kan ju inte heller skicka in en kamera inuti det mörka sladdfästet på maskinen.

Allt är ju naturligtvis bara undanflykter, och det var inte så många hundralappar jag blev av med. Men hon hade tidigare försökt att sälja symaskinen för mer än dubbla summan.

Så var försiktiga och gör inte om mitt misstag, är ni snälla...

Hälsningar stinaac
stinaac är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-02, 17:32   #2
Lingling Lingling är inte uppkopplad

Tråkigt - men skickliga bedragare brukar vara trevliga sägs det.
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-02, 19:35   #3
magica magica är inte uppkopplad

köp aldrig en begagnad symaskin som du inte VET fungerar.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-02, 23:41   #4
Tess Tess är inte uppkopplad

Jag blir så ARG när jag hör sånt här!
Hur ska man stoppa dessa Nätbedragare?
Jag tycker jättesynd om dig i alla fall,även om Skräpet inte kostade skjortan! TESS!
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-03, 08:06   #5
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad

Visst kan du kräva pengarna åter. Du ropade in en fungerande maskin som visade sig vara trasig vid hämtningen.

Det kallas Bedrägeri och är straffbart.

Säljarens skyldighet:
Säljare är skyldig att noga kontrollera alla uppgifter om den utbjudna varan och att omedelbart efter upptäckt eller påpekande om felaktighet göra ett tillägg i Objektsbeskrivningen eller rätta felaktiga uppgifter genom att avsluta auktionen och registrera varan på nytt. Efter tillägg i Objektsbeskrivningen är Medlem som bjudit (”Budgivare”) inte bunden av sina tidigare avgivna bud, om tillägget innebär en försämring för Budgivaren, och äger då rätt att ta tillbaka avgivna bud.

Auktioner på Internet omfattas av reglerna i distans- och hemförsäljningslagen, se länk nedan.

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw...D=format%3DTHW

ElisabethS

Senast redigerad av ElisabethS den 2006-05-03 klockan 08:12.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-03, 11:38   #6

I verkligheten är det inte så enkelt!!!

Jag kontaktade både tradera och gjorde en polisanmälan. Följande hände:

!. Tradera säger att de inte kan göra någonting...
Det enda man som köpare kan göra rättsligt,är att driva ett civilsrättsligt mål. Med de kostnader det nu innebär. På tradera kan man dock som köpare ge ett negativt omdöme, vilket jag naturligtvis gjorde. Det fick till följd att den fräcka säljaren gav också mig ett negativt omdöme!

2. Jag gjorde en polisanmälan om bedrägeri, Polisen som - under protest - tog emot anmälan skulle skicka den vidare för utredning. Han trodde dock inte att detta skulle räknas som bedrägeri.

Slutsatsen blir att man som privatperson inte har så mycket att sätta emot alla skojare och lurendrejare!

Tack för allt ert stöd och sympati!
stinaac
Gammal 2006-05-03, 13:51   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Hej. det tråkiga är att man som köpare har en undersökningsplikt att kontrollera varan innan man betalar om man har möjlighet .därför räknas det nog inte som bedrägeri utan endasr bedrägligt betende.Men för den som drabas räcker det eländet.

Ann-Christin.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-03, 17:17   #8
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad

Hur presenterade hon varan på Tradera?
Att den var hel eller defekt?
Det är presentationen av vara som är avgörande.

Har hon undanhållit information som köparen anser vara av betydelse om ett bud skall läggas eller ej?

Att medvetet sälja en defekt vara där information kunggör att varan är hel.
Det är bedrägeri.

ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-03, 23:45   #9

Bedrägeri eller ej???

Jag uppfattade symaskinen som både hel och komplett enligt texten på auktionen. Säljaren påstår också i mejl att den var hel, när hon provade den hemma hos sig.

Så någon gång under 20 min bilfärd gick symaskinen sönder. Det verkar mycket osannolikt, eftersom det är inuti maskinen det trasiga är. Sladden får inget fäste utan lossnar, Tittar man inuti med ficklampa så är plasten trasig kring "piggarna" som sladden skall sättas fast på. Känner man försiktigt med fingret känner man att det är söndrigt därinne. Elektriciteten fungerar inte alls.

Det var meningen att maskinen skulle skickas med buss till norrland, Men nu hämtades den direkt hos säljaren istället. Har jag förstått det rätt, att det är innehållet i annonsen som skall stämma - oavsett om varan skickas eller hämtas???

Eller har jag mig själv att skylla, därför att jag hämtade den hos säljaren och litade på annonsens innehåll? Säljaren vägrade både att svara i telefon och att träffas för att titta på symaskinen. Återköp var inte att tänka på!

Era gulliga debattinlägg i frågan lägger sig som plåster på såren över all oärlighet i världen...

Tack, tack, tack
skrev stinaac
Gammal 2006-05-04, 05:33   #10
Egeria Egeria är inte uppkopplad

"Har jag förstått det rätt, att det är innehållet i annonsen som skall stämma - oavsett om varan skickas eller hämtas???"

- Japp! Hon är skyldig att ge en korrekt beskrivning av varan. Om du kikar på en auktion på Tradera, så står det aaallra längst ner;

"Säljaren [säljarens namn] ansvarar för att beskrivningen av varan är korrekt.
Egeria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-04, 14:06   #11
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Tradera

Hej
Köpte själv en vara på Tradera som inte stämde med verkligheten. Vid fråga till dom hur jag skulle bete mig kom detta svar
Citat:
Det bästa är att man i första hand tar kontakt med säljaren.
Om du som köpare har erhålligt en vara som inte stämmer överens med auktionsbesvkrivingen så har du rätt till återköp.

I annat fall så bör du ta kontakt med en konsumentvägledare eller konsumentombudsman.
Som kan ge dig råd och tips på hur du kan gå vidare med detta.
Att undersöka varan på en auktion via internet är ju omöjligt!
Har man betalat så tror jag det är jättesvårt (om man inte vill dra det i långbänk) att få säljaren att betala tillbaka. Dessvärre
Gör en anmälan för granskning av säljaren till Tradera. Om du orkar bråka vill säga, oftast orkar man ju inte det heller och struntar i alltsamman. Säljaren kan lura fler i lugn och ro
Payzon med leveransgaranti är vad som gäller för min del i fortsättningen på Tradera. Då har jag möjlighet att besiktiga varan innan säljaren få betalt.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:44.