Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-30, 14:46   #1
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Nerver! Börja quilta!

I förrgår satte jag som hastigast barntäcket under symaskinen och testade att sy en liten bit ca fem cm kanske. Kollade hur det såg ut med osynliga tråden.
Sedan fick jag inte sy mer för maken som tyckte att bordet skulle röjas till matbord
Så nu står symaskinen på golvet med huven på.
Men jag drar mig för att börja kvilta täcket på allvar, jag har inte gjort sånt så mkt förut, symaskinshuven och babykorgen har jag ifs gjort quiltsömmar på, men det är inte platta "fintäcken" ... vill inte kvadda täcket, rädd att jag inte får det slätt och snyggt.

Och hur gör man egentligen? Jag har nålat ihop det och rullat ihop det, men ska man börja sy en raksöm tvärs över från kant till kant eller börja på mitten och sy ut till kanterna?

(Sedan är det ju mina försvunna rullar som verkar ha försvunnit i postrymden, efterlyst dem hos säljaren och posten nu, väntar på svar ... Så tråkigt när de inte kommer, aldrig haft problem med det tidigare. Fast det är ju en annan tråd.)
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-30, 14:54   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag brukar sätta ihop översida mellanlägg och undersida med säkerhetsnålar lite här och där ,helst så jag inte behöver flytta dem under quilttets gång.Jag börjar från mitten och arbetar mej utåt jämmnt födelat över stycket.jag sätter även i säkerhetsnålarna efter samma princip inifrån och ut.När jag quiltar så rullar jag den delen som är till höger om pressarfoten för att det skall få plats bättre .Du måste nog använda övermatningfot om du inte frihandsquiltar,för att det inte skall dra tyget. Lycka till.

Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-30, 14:58   #3
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Du menar att du "skarvar" sömmarna mitt på?

Jag har en övermatnings fot på maskinen, och det sitter ihop med krökta säkerhetesnålar och har bara tänkt sy "enkla" rutor, inget krångligt,vadden är däremot inte den tunnaste.
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-30, 15:03   #4
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag förstår inte vad du menar med skarvar?. Du har ett täcke i rutor och tänker sy en ram runt varje ruta eller?.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-30, 15:29   #5
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
OK du syr ramar, då är jag med! jag tänkte mig att man syr raka sömmar från kant till kant, är det alltså bättre att sy det som ramar?
Ser, nu har jag redan lärt mig något nytt!
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-30, 17:33   #6
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Har du gjort ditt täcke av mindre rutor eller är allt en stor ruta?
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-30, 18:15   #7
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Det ser ut så här:
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=8052

Och lite tydligare layout, men inte helt hopsytt:
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=6426

Runt dockan (http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=6425) har jag funderat på att handquilta.
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-30, 19:40   #8
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Hej igen Jag skulle välja en ram runt de lite större rutorna väldigt nära sömmen. runt dockan passar handquilt eller frihandsquilt .Jag skulle nog nöjt mej med det och runt bården skulle man kunna frihandsquilt snirkelmönster bara tex stora on som går runt som en spiral.Det var jätte fint färgval. Ann-Chrtistin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 07:19   #9
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Tack!
Jo, det låter ungefär som jag tänkt mig det - fast frihandsquiltning har jag inte vågat tänka på än

Men jag skulle alltså börja med att sy ramar runt de mittersta blå rutorna? (Eller bruna blocken).
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 08:38   #10
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Just så ,alla blåa block men det är bara ett förslag
Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 15:55   #11
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Givetvis är det bara ett förslag men jag menar mer smartaste metodiken - så det inte plötsligt ser ut som en klockad kjol eller något ... Nu går jag och väntar på fler trådrullar iaf, och mina småttingar ger mig ändå inte många chanser att sitta vid maskinen så jag kommer väl igång nästa vecka om jag har tur ... men det gäller ju att veta vad man ska göra med den lilla tid man gamar åt sig
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-17, 08:12   #12
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Pust, nu är jag igång med det!

Det är tungt! inget bra nybörjararbete, har för tjock vadd, funderar på om det inte borde handkviltats.
Inser fullt finessen med spraylim ... baksidan är inte perfekt, tror jag ska lägga lite tråckeltrådar för hand nu!
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-17, 19:05   #13
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Fortsätter ...

En sak jag börjar önska mig är en symaskin där nålen kan hållas nere hela tiden så fort man släpper fotpedalen, på min är det ngn finess med att hålla nere hälen och det är lite för krångligt.
Sitter och specar upp den perfekta lapptäckesmaskinen snart. Fast jag lär mig väl fixa det med den jag har också.
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons