![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Förminskning av 70talsbyst på bröllopsklänning, svar snarast!
hej!
min svärmor gav mig sin 70talsklänning, men den har väldigt toppig byst, hur gör jag om denna byst till en mer "modern" touch? tips på engelska siter mottages gärna! min svärmor är amerikanska. mvh cindy |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det beror ju på hur plagget är konstruerat.
Om det är insnitt (tror jag det heter) dart på eng, så kanske sy en ny söm som är kurvig istället för rak? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Nu vet jag ju inte hur den ser ut alls och i vilket tyg, men här är ett tips sam kanske fungerar:
Vänd klänningen ut och in och ta på dig den så och knäpp baktill.. Nu nålar man in den efter din kropps form. Det är enklare om någon hjälper dig. Nåla ganska tätt. Bry dig inte om att det ser helgalet ut, men försök att följa din kroppskurva från axeln över bysten och ner till midjan. Ta av klänningen, vänd den rätt utan att nålarna ramlar ut. Ta på den igen, rättvänd. Granska resultatet. Ser det fint ut så syr man som det är nålat. Jag skulle absolut tråckla först och prova en gång till. En brudklänning hamnar i focus och ska vara perfekt. Ser det inte riktigt rätt ut får man justera om och om igen tills det blir bra.Eventuellt överflödigt tyg på baksidan ska naturligtvis klippas bort till normal sömsmänsbredd, men inte föränn man börjar bli säker på att passformen är den rätta, viktigt att pressa sömmen på ett snyggt sätt. Lägg gärna ett nytvättat vitt bomullstyg på strykbrädan och mellan strykjärnet och plagget, det är lätt att göra fläckar på ett vitt plagg. Lycka till! Berätta hur det går! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack Åsa och Helena!
Min svärmor är en riktig pärla efter mkt knåpande, bland annat vände vi ut och in på klänningen så ordnade hon till en så kallad "prinsess-söm" dvs gjorde sömmen kurvigare. Klänningen blev helt otrolig vacker! Tusen tack för er hjälp! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
hej
Kan vi inte få se ett kort på mästervärket?
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:15.