Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-19, 15:10   #1
Carrot Carrot är inte uppkopplad

Ska jag köpa en Yamata eller Singer?

Hej!

Jag ska köpa min första symskin. Känner att jag vill köpa en billig men ändå hyffsat bra symaskin. Jag har hittat en Yamata 760 för 1300 kr. Är det ett dumt köp? Någon som har koll på kvaliten?? Alternativet är en Singer 2818 för 2700 kr. Det känns egentligen dyrt men om det är stor skillnad i kvalitet är kanske den bättre? Känner mig som en villrådig fattig student... Vad tycker ni låter bäst? Har ni förslag på någon annan prisvärd symaskin under 3000 kr?

Hälsningar Carro
Carrot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 15:16   #2
eca eca är inte uppkopplad

Hej!
Om jag varit Du hade jag kollat in någon bra begagnad maskin av känt märke. Nästan alla symaskinsaffärer har inbytesmaskiner som är servade och med bra pris.Det är bra om Du kan använda olika pressarfötter mm . Det är inte alltid detta går på de billigaste maskinerna.
Ofta får man garanti någon tid.
Köper Du ett "uddamärke" kan det vara svårt med service.
Lycka Till medDitt symaskinsköp!
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 15:22   #3

Tack för hjälpen.
Vet du var jag hittar bra begagnade maskiner? Är det bäst att köpa vid någon sybutik eller dylikt? Det kanske är osäkert att köpa via tradera eller blocket?

Hälsningar Carro
Gammal 2006-04-19, 16:08   #4
carinabwallin carinabwallin är inte uppkopplad

Hej

Min dotters kompis köpte en Yamata och under de fyra månader hon hade den så krånglade den bara. Hon fick lämna tillbaka den.Janome brukar ha en enkel symaskin för ca 2500:- ( i vintras i alla fall) och då får man vad jag vet 5 års garanti på fabrikantionsfel.
carinabwallin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 16:22   #5
iamia iamia är inte uppkopplad

"min" symaskinsrepartör tar inte emot yamata maskiner eftersom det inte är lönt att laga dom. Så köp en bättre begnad i stället för en billig ny lågprismaskin
Åsa
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 17:02   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Ja, köp beg. symaskin från symaskinsbutik. Det är det bästa. Sen är nog lågprismaskiner från riktiga symaskinsmärken bättre än "ickesymaskinsmärken" som yamata. En vän till mig köpte en Husqvarna Emerald (lågprismodell) och hon är nöjd med den. Om du vill ha NY maskin alltså. Precis innan köpte hon Hugin symaskin utan chans att få testa, men den var så kass att hon lämnade tillbaka. Så man kan nog säga at icke symaskinsmärken ska man definitvt undvika, och också undvika att köpa från butiker (=stormarknader och postorder) som inte är symaskinsbutiker.

Att köpa från Blocket, tradera etc är nog bättre om man är mer erfaren och kanske redan har symaskin hemma. Eller är medveten att man kan lägga ut mer pengar på service.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 17:38   #7

Tack för alla svar!
Jag tar och ser om jag hittar någon bra symaskin i en symaskinsbutik. Jag undrar dock varför det inte är bra att köpa en märkesmaskin från postorder? Singern 2818 som jag funderade på att köpa kommer från Halens och har fem års garanti... Är det inte en riktig Singer?
Gammal 2006-04-19, 18:22   #8
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Du kan också köpa en maskin från England www.sewingmachinesdirect.co.uk/ mycket bra priser . för välkända maskiner.
Ann-christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 18:28   #9
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad

Min första symaskin var en Singer 2809 (tror jag) från Ellos. Den fungerade OK, men när jag bytte upp mig till en Husqvarna Lily så var det en enorm skillnad.

Som jag ser det var Singern en bra 1:a maskin för mig. Den hade alla nyttosömmar samt elastiska sömmar. Något jag inte var riktigt nöjd med var att raksömmen inte blev riktigt rak.
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 18:48   #10

Skälet till att man inte ska köpa från stormarknader och postorder är enkel:
Du kan inte testa symaskinen innan du köper...

Och postorder, ännu mer frakt. Frakt är inte bra för symaskiner så man vill få ner det till minimum.

I en symaskinsbutik kan du sitta ner med symaskinen du vill köpa och testa det. Sy med dina favorittyger eller tyger du tänker använda, och se hur det beter sig. Och se hur sömmarna blir, hur bekväm maskinen är att använda etc.
Gammal 2010-04-27, 19:20   #11
sabs sabs är inte uppkopplad

Yamata - varning

Funderade på att köpa en Yamata på Blocket och hittade denna länk på google.se...se nedan, tror jag ser mig om efter något annat...

Lycka till!

http://forum.soldf.com/lofiversion/i...hp/t14922.html
sabs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-28, 00:11   #12
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Yamata är bara sk*t. Liksom andra symaskiner man kan hitta i stormarknader och i elektronikbutiker. Endast okunniga personer köper.
De finns där därför att ingen riktig symaskinsaffär vill sälja dem.

Min åsikt är att de dyra Singermodellerna är bra, men de riktigt billiga väldigt tveksamma. De andra riktiga symaskinsmärkena är alla bra, du får ungefär vad du betalar för.

Du har redan fått alla goda råd som finns. Följ dem. Mitt bästa råd är en begagnad maskin från en riktigt bra affär, som känns seriös och där du får bra kontakt med personalen, och helst 1 års garanti.
Då blir du nöjd, har nånstans att fråga efteråt och får mest för pengarna.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-28, 01:10   #13

Japp, upprepar det jag säger, gå till riktig butik där du kan testsy. Att köpa från stormarknader och elektronikbutiker är ingen bra idé. undantaget är förstås om du hittar exakt den märke och modell du vet på förhand är bra.

Man får vad man betalar för... under 1000 kr kan man inte hitta så bra symaskin för.. MEN om man köper beg från sybutik med garanti kan man komma rätt billigt undan också men få mycket mer för pengar, ibland, nej ofta, rentav bättre än moderna symaskiner!
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:46.