Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-31, 16:13   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Mönsterstickning (dvs sticka motiv) frågor

Jag håller på att lära mig mer och mer om att sticka. Har stickat sen årsskiftet och nu är det dags för att lära mig färgstickning i olika färger. jag kan sticka ränder, det är inga problem.

Nu vill jag sticka schackmönstrat svart och vit, rutorna är 4 maskor och hela stycket är 20 maskor bred. (docktröja).

* Borde jag lägga till extra maskor på sidorna? De första och sista schackrutorna verkar extra smala där 3 maskor är fina sen 1 maska ful kantmaska.

* Linjen mellan första och andra schackrutorna längst ut på sidorna har rejäl hål som man kan peta in eftersom färgen man använt inte används mer för varvet. Ska man sticka på annat sätt eller får man sy igen hålen?

Jag stickar så att jag har 2 garnnystan, svart och vit. Inte mer, och sen byter jag garn där jag behöver den andra.

Jag har försökt leta info om färgstickning men det står så mycket knappfälligt i böckerna jag fått tag på båda hemma och några bibliotek.. I alla fall får jag inte info om hur man gör med schackrutor och lodräta linjer.

Det om lodrät linjer som berättats är om intarsia stickning där man har 1 motiv, men schack används ju samma färg flera gånger..

I en av böckerna står det att man får sy igen de "öppna" lodräta linjer på baksidan. Kanske det man får göra?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 17:28   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

När du byter färg, sno garnet om varann, då blir det inga hål
Lägg till en kantmaska,då har Du en maska att sy i när Du syr ihop plagget.
Du kan ju även "ta med" den färg som är färdigstickad, hela varvet ut då minskas risken för hål ännu mera.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 22:03   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Tack för svaret. jag ska testa! jag tänkte själv att jag nog får lägga till eller justera färgmönstret till att ha extra maska på sidorna.

Jag antar jag får lära mig mer om hur man fångar upp löpgarn på baksidan. Tack och lov står det rätt så mycket om det i böckerna, bara det jag har svårt att lära mig från text/stilla bilder, föredrar rörelser! Jag får nog ta och hälsa på www.knittinghelp.com igen! Där har jag lärt mig hur man stickar!

De har video (online) på hur man gör olika saker i stickning! och verkligen nåt att rekommdera. Jag har t.ex. lärt mig en bättre metod med "avigstickning", det är att sticka med rätsidan mot sig. Nästan som vänsterhänt-stickning men inte exakt. Roligt, innan tog avigorna så långsamt, blev löööst. Nu stickar jag avigor fortare än rätor och sträckningen är nästan identisk. Jag kan inte sluta med att propagera för detta här...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 22:21   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Tänker som Aina ungefär.

Om du använder samma nystan i alla svarta rutor på varvet så följer ju den svarta tråden med bakom de vita rutorna.
Men följer inte det ostickade garnet med ända ut så blir det ju olika på baksidan. Mitt på stycket blir det med flotteringar (medföljande garn som inte stickas), men inte på sidorutorna.

Stickar du med samma två nystan (svart/vit) på varvet så sticka båda garnen i kantmaskan. Och sätt då en kantmaska utanför yttersta mönstermaskan.

Kantmaskan ska du ha med som sömsmån i villket fall som helst förresten.

Stickar du med ett litet nystan för varje ruta så ska du sno garnen om varandra när du byter. (Ja, det är väl uppenbart, annars stickar du ju bara ett antal lappar samtidigt...)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:13.