![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Masktäthet
Jag lyckas inte få masktätheten att stämma. Har ett silkegarn där tätheten ska vara 15 maskor och 22 varv på stickor 6. Hade först 18 maskor och 20 varv och bytte till 5,5. Har fortfarande ungefär samma siffror ett antal centimeter senare.
Vilket är viktigast att det stämmer - antal maskor eller antal varv? Ska jag går ner ett halvnummer till i tjocklek på stickorna? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vilket som är viktigast beror på vad det är du stickar. Är det t ex en tröja som ska passa i storlek så är det maskorna som är viktigast. Längden kan du ändå anpassa med färre eller fler varv. Dock med undantag t ex om det är mönster i flera färger som det är viktigt att det hamnar på rätt plats, då är varven viktiga också.
Varven kan också vara viktiga när det gäller olika delar som ska passa ihop. Jag håller själv på med en kofta där krage och muddar stickas på tvären och med mindre stickor än resten och där är det varven som är viktiga på kragen/muddarna och maskorna på resten. Stickar du en sjal eller liknande spelar inte masktätheten så stor roll så länge du är nöjd med hur det ser ut, ev mönster blir ju hoptryckt eller utdraget om det inte stämmer, men det kan ju vara lika snyggt ändå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack.
Det är en enfärgad tröja jag gör så jag testar med att gå upp i grovlek igen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
15 maskor ska ju bli 10 cm, och 10 cm på 22 varv
Prova med grövre eller tunnare stickor tillls det blir 15 maskor på 10 cm |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Du kan ju också räkna om mönstret efter din masktäthet.gör ett maskprov på ca 15x15 cm mät de 10 mittersta , du kan själv välja vilka stickor du vill ha.mindre stickor tätare och stadigara stickning / större stickor lösare och glesare stickning. Du kan också välja att hålla garnet hårdare eller lösare.
Ann-Christin. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:31.