![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
overlock
Jag skall börja producera kläder o behöver tips på var jag kan köpa en 5-trådig overlock. Hörde av min syster att man kan beställa maskiner från England billigt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej !
Varför vill du ha en 5-trådig? Min först overlock var 5-trådig. Till 99% sydde jag bara 3-trådigt på den. Har nu även en 4-trådig. Tycker att den är mer andvändbar. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
jag har fatt för mig att man sparar tid. Att det blir en raksöm innanför overlocken??? Känner inte att det räcker med en overlock som söm. Blir det inte hållbarare?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej igen!
Det blir en raksöm innanför en 3-trådig overlock. Detta behövs ju endast i vävda tyger.I trikå är en 4-trådig overlocksöm mycket bättre. Faktum är att när jag hade den 5-trådiga tyckte jag det var jobbigt att sätta i en ny nål och trä om så oftasr sydde jag raksömmen med vanliga maskinen. Det gick fortare än att trä om. Sen tyckte jag att jag fick brott väldigt lätt på kedjesömmen (raksömmen). Tänker man efter, du syr tex en skjorta så är de flesta sömmarna sydda på vanlig maskin. Jag skulle använda 5-trådig overlock till sid- och ärmsöm samt till axelsömmen. Resten med vanlig maskin eller 3/4-trådig overlock. Hoppas jag inte rör till ditt tänk nu, fast det är bättre du tänker innan du går och köper maskinen. /BIbbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
tusen tack! skönt med någon som har erfarenheten redan. så det blir nog en 4 trådig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Har också varit inne på att byta ut min 4-trådiga overlock mot en 5-trådig, men efter att ha tittat närmare på den 5-trådiga inser jag att det är en hel del mesk med att trä om /bygga om maskinen då man vill växla mellan olika sömmar. Så jag ska bättre lära mig använda den 4 -trådiga, samt ev. komplettera med en separat täcksömsmaskin istället.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hej !
Precis så har jag gjort. Satsat på en ren täcksömmaskin.Janome Cover Pro. Har en 3+5-trådig och en 3+4 trådig overlock. Syr enbart på den 3+4-trådiga. Komletterar ev.raksöm på vanlig masin. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag har en pfaff coverstyle med fem trådar och jag är helnöjd med den. Tycker inte att det är nåt meck att trä om. Var inne på att köpa en maskin utan coversöm men nu är glad att jag gick upp lite i pris för jag använder coversömmen mycket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Man behöver inte en 5-trådig maskin för att få täcksömmen/coversömmen. Jag har en Pfaff Coverlock 4862 som är 4-trådig med täcksöm. Det man inte får med den 4-trådiga är framförallt att inte kunna sy kjedjesöm samtidigt som man kastar kanterna. Man får helt emkelt göra det i två moment istället.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Hej Jag har en 5-trådig overlock Pfaff hobbylocker 4870 och den är fantastisk.Jag byter ofta mellan olika sömmar. det var bara i början som det var lite svårt att förstå.Man måste bara lära sig att läsa bruksanvisningen den beskriver väldigt noga hur du byter.Jag tror du skall satsa på en verkligt bra maskin .När jag skulle köpa min så survade jag runt eller hämtade broshyrer och läste dom tekniska beskrivningarna utav alla märken av 5-trådiga overlockar.Det blev inte den billigaste men det blev den " bästa ".Du kan också be att få titta i handboken i symaskinsaffären det är ännu bättre.Jag hade aldrig sett min maskin i verkligheten jag beställde den pga den tekniska informationen.Sedan gick jag till handlaren och förhandlade om priset om han tog hem en till mej.
jag har läst pfaffssidorpå nätet.jag tycker att den som liknar min idag är 4852. Ann-Christin Senast redigerad av axyzvslut den 2006-03-23 klockan 12:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:33.