Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-13, 12:04   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Question Cirklar hur göra?

Finns det någon särskild teknik för att göra cirklar inom lapptäcken, typ den här:

http://www.coloradobackporch.com/bp/.../LifeSaver.jpg

Vad heter den i så fall, och vet någon var det finns instruktioner på nätet?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 14:05   #2
millyudden millyudden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 183
Hej det finns en cirkelkniv att köpa. Den skär fina cirklar i dom storlekar man vill. Min är av märket OLFA.
Milly
millyudden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 14:45   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tack för det tipset! Är det bara att vara väldigt noggrann och sy ihop på vanligt vis sedan, eller finns det något bra knep?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 14:47   #4
millyudden millyudden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 183
Bra fråga jag har knappt använt min men det jag har sett är mest att dom gjort applikationer med den.
Milly.
millyudden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 14:49   #5
millyudden millyudden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 183
Det är svårt att se om dom gjort det på bilden du skickade. Men jag skulle nog göra det verkar svårt att fälla in cirklarna. Det går säkert om man är proffsig men det är inte jag. Nybörjare på lappteknik.
Milly
millyudden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 14:58   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Grejen är att jag sett ett lapptäcke för länge sedan som var gjort med cirklar (eller delar av) som var ihop sydda, inte applikationer. Har ingen anning om hur det var gjort eftersom jag då inte hade några planer på att sy något och inte kollade närmre .

Jag har surfat runt lite mer sedan jag ställde frågan. Här på sysidan finns åtminstonde ett bra exempel:

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=970

Tack för dina förslag!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 15:08   #7
millyudden millyudden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 183
Jag förstår hur du menar. på den här bilden är det säkert fyra stora cirklar som delats i fyra delar. sen runt har dom skurit med linjal spetsarna. Det går ju inte att skära så stora cirklar som helst med dennna kniv. Gör man större får man nog göra en mall eller märka upp cirkeln på nåt vis. Milly
millyudden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 15:19   #8
Maya Maya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 119
Sy cirklar

Hej,
Om du vill sy hela cirklar finns det ett bra sätt.
Skär ut cirkeln med Olfa cirkelskärare ca 1cm större än tänkt. Därefter klipp ut ett runt papper såsom Paperpiecing papper i önskad storlek och stryk på det på baksidan av tyget. Sy sedan 2 raksömmar ,stora stygn, precis innanför tygkanten,lämna långa trådar både i början och på slutet för Du skall nu dra i dessa så att de rynkas och tygkanten kommer inunder pappret. Stryk sedan.
Nu har Du en fin perfekt "Rundel". Du kan ta bort papperet nu . Sedan appliceras cirkeln på sin plats.
Om du använder halvcirclar,blir det lättare,ingen applikation. Klipp båda halvcirkeln och tyget Du skall sy fast det i större än Du tänkt. Lägg det runda tyget ovanpå det andra;aldrig tvärtom, och sy ihop .Håll det översta tyget tex med pincett upplyft ,man ser bättre vad man gör, så får Du en fin passning
Det krävs träning som med allt annat. Så börja med nå't gammalt tyg först. I mitt album fuinns en quilt med bara cirklar.
Lycka till
Gunilla
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 16:19   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Den övre beskrivningen med en stor cirkel blir ju ungefär som när man ska göra fickor med rundadehörn, så det förstod jag.

Den undre förklaringen med halvcirklar förstod jag inte riktigt. Jag klipper (skär) ut en halvcirkel. Den lägger jag på "bakgrundstyget" båda med sömsmån. Så lång inte så svårt men sedan tappar jag och fattar ingenting. Hur syr jag fast halvcirkeln utan att göra som i det första exemplet? Tror du att du kanförklara på något annat sätt?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 17:33   #10
Maya Maya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 119
http://www.jinnybeyer.com/quilttips/tip28.cfm?axis_v=2

Hej ,
det är inte lätt att vara tydlig, men om Du tittar på denna instruktion så är det nära min sanning.
Jag sätter inte ens några nålar som på bilden. Jag lägger bara de båda tygerna kant i kant, så när jag kommer till slutet, blir alltid det övre tygstycket lite längre. Därför gör man cirkeln och det andra tygstycket lite större än tänkt , Därefter skär man ju ner den i rätt storlek till en fyrkant. Jag tycker det går fortare och mycket lättare. Jag till ockmed skär ut ett antal kvadrater ex 20x20 cm. Staplar dom exakt sedan skär jag igenom alla tygerna samtidigt utan mall. Sedan är det bara att växla till ett annat bakgrundstyg i samma stapel. Ungefär som man kuperar en kortlek.
Gunilla
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 17:56   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Aha jag gjorde det svårare för mig själv än du menade. Trode det var något utöver det vanliga. Trodde i min enfald att det kanske fanns något klurigt sätt att göra det på. Ni som syr lappar och quiltar brukar ju ha en massa smarta knep att ta till verkar det som. Men då är det gamla hederliga noggranhet som gäller.

Tack så jättemycket för hjälpen, jag vet att det inte alltid är så lätt att förklara i ord.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 18:20   #12
xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 69
Hej Cecilia!

Så kul att du ska börja sy lapptäcken. Just i denna teknik har du ett stort försprång som är så duktig i klädsömnad. Den erfarenheten kommer du långt med. /Gunnel
xxxxxxxxxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 18:27   #13
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag ska testa lite, det lär nog dröja innan jag visar upp något här. Misstänker att jag kommer vilja lägga ifrån mig det hela ibland när tålamodet tryter.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons