![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Vlieseline på fleece
Hejsan.
Jag syr en morgonrock i fleece och nu måste jag ha vlieseline på infordringarna på sjalkragen. Jag tycker dock inte att det blir så snyggt när man pressar fleece. Kan jag använda organza som mellanlägg istället? Alla förslag mottas tacksamt. Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
Måste du verkligen ha vliselin i fleece? det är ju ett ganska stadigt tyg. Mvh Helene |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Vliseline
Hejsan och tack för ditt svar Helene.
Jag vet inte riktigt om det behövs då mönstret är anpassat för flanell. Vågar man köra på utan vliseline tro? Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Slagen behåller sin form bättre om du har vliselin.Jag skulle välja ett som har stretch och tunnt .jag vet inte vad dom heter.Det är nästan gjort av masker. Jag kan sälja en bit till dig om du vill.Ann-Christin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Kan man stryka på fleece? Eller finns det andra sätt att fästa vliselinet?
Mvh Helene |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej Ann! Jag sydde en morgonrock med sjalkrage i fleece åt mig själv i förra veckan... Jag använde inget mellanlägg alls, och är väldigt nöjd med resultatet. Själv tycker jag inte det ska vara för mycket stadga i en morgonrock, jag vill att den ska vara riktigt gosig och mysig... Men det är väl en smaksak. Lycka till!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Det finns påsyttbart vliselin den är som en bommullsväv den kanske finns i olika tjocklekar .Den skal vara utan strykklister.hos tygaffärerna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Sydde också en morgonrock förra året med schalkrage. Tycker inte heller att man behöver vliselin i - däremot gjorde jag 4 stickningar runt kragen med ca 2 cm mellanrum och det stadgde upp kragen något och blev väldigt bra (enligt min smak
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Hejsan.
Tack för alla era tips. Det slutade med att jag sydde kragen utan vlieseline. Nu ska jag sy en pjamas och även den ska tydlgen ha vlieseline i kragarna, men jag är inte så säker på det heller. I min flanellpjamas (som är köpt) finns inget mellanlägg i kragarna alls. Förvirrande. Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag har ett par köpta flanellpjamasar utan vliseline och de kragarna är inte alls snygga efter två tvättar. Köpta på rea för mellan 50 och 100 kr så jag bryr mig inte så mycket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Hejsan.
Helen, jag följde ditt råd och strök på vlieseline på kragarna. Jag tror det blir snyggast så. Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:57.