![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Mönster till sjal!
Jag ska sticka ( helst sticka eventuellt virka) mig en sjal tänkte jag i mohair. är det någon som har ett mönster till en luftig stor sjal?
Gärna triangelformad... Hoppas alla har haft en bra jul. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Och hur krånglig vill du göra den?
Allra enklaste sjalen lägger du upp tre maskor. Sticka dem. Nästa varv ökar du med en maska i var sida. Så håller du på så att alternera varven. Det kan kanske vara enklare att komma ihåg om det är ökningsvarv eller inte om man gör alla ökningarna i början på varje varv. Sticka rätstickning så blir den fluffigare än slätstickning. En variant är att öka runt mittersta maskan med ett omslag så får man två hålränder i mitten. En annan att börja öka vid mitten (Sticka två gånger i samma maska så blir det utan hål.) En bit upp, ca 20 maskor på varvet, gör du ökningarna 10 m innanför kanten. Då blir det som en kant runt. (Och den kan man ju göra sältstickad om man vill.) Att börja i spetsen som hänger vid rumpan är fiffigt. Då blir sjalen klar när garnet är slut eller den är lagom stor. Det finns mönster där man man börjar med "kateterna" (kanterna som bildar spetsen mot rumpan) och så minskar man så att kantmaskorna blir "hypotenusan" och så möts de i nacken. Men då ska man veta att man har garn så det räcker. Mn kan också sticka tvärtom den senaste beskrivningen: börja i nacken och sticka utåt. Sen finns det mängder av spetsstickade sjalar att välja mellan. Sök på nätet eller biblioteket. ("Lace shawl" på engelska) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Spets är fint!
Jag tänkte mig en som har ett mönster. Jag har lärt mig att sticka i höst och jag är pigg som en femåring på att lära mig nytt! Detta är alltså en övning på att läsa av beskrivningar också.
Men du, om man hittar ett mönster där det står att man ska öka längst ut i ett varv, hur blir det då? ska man inte alltid öka innan sista maskan på varvet? Och hur många maskor kan man ta upp? Kan man göra flera nya på en och samma maska? Jag förstår inte riktigt... titta här: http://litetnystan.blogs.com/stickat...ye_svenska.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det var ju inte ett litet projekt du tänkt ge dig på!
![]() Ökningarna i slutet på varv 4 och 5 kan du göra så här: sticka klart varvet och byt hand på stickorna. Den maska som är först nu är sist på förra varvet. Sticka den, men släpp inte maskan från vänster sticka utan sätt den nya maskan framför den du stickat i. Nu har du en ny maska. Sticka likadant i den och nu har du två. Gör om det en gång till. Sticka nu de tre maskorna och resten av varvet. ![]() (På detta sätt kan man lägga upp precis hur många maskor man vill! ![]() Annars kan man göra tre halvslag runt stickan också, men jag inbillar mig att det kan vara svårt att få in stickan när man ska sticka dem på nästa varv. Jag tror jag har ett tips. Öva först i ett slätare garn, utan så mycket hår, så att du "får fjong" på mönstret. Det är nog klart enerverande att försöka repa upp i mohair... Jag har svårt att förstå hur diagrammet kan bli så luftigt och jag hade nog trott att jag gjort fel om jag fick så stora hål (och inte visste hur det skulle bli). Sen är det klokt att göra "livlinor" när man stickar spets. Att t ex på var tionde varv trä in en tandtråd eller nåt längs stickan. Knyt fast så den inte far ut igen. Blir det fel så släpper man stickorna och repar upp tills det tar stopp och sen trär man in stickan längs tråden! ![]() (Tandtråd är slätt och glatt och kan lätt dras ut när man inte behöver livlinan, sägs det. Jag vet inte, jag bara vidarebefordrar.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack vad snällt av dig!
..Men jag tror inte att det är riktigt som det ska med det här mönstret. Jag måste kolla vidare.
Tusen tack för tips och råd, det var användbart! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tror att "litet nystan" kan vara behjälplig med råd och tips angående beskrivningen. Jag har inte testat den.
Generellt kan man väl säga att spetsstickning inte är det första man kastar sig över inom stickning... Och den här är ju synnerligen "hålig". Envisas du finns det säkert många andra sjalbeskrivningar med mer "tyg", slätstickning med hålmönster i. Eller kanske klura ut en rapport själv? Det behöver ju inte vara så knepigt. "2m tills, 1 omsl" gör ett hål. Ibland kanske man vill göra det i omvänd ordning: "1 omsl, 2m tills". Att göra en liten blomma eller diamant av det kan bli __0 _0 0 __0 som man då gör "lagom utspritt över ytan" enligt egen idé. (Understrykningsstrecken behövdes för att få nollorna i rätt position mot varandra och har egentligen inte med mönstret att göra.) Jag hittade på att göra trianglar över 7 maskor. Efter ett varv med "vanlig" stickning på alla maskorna stickade jag maskorna med extra omslag på nästa varv. Tredje varvet stickade jag ihop maskorna 7 tills då omslagen drogs bort. Sen lade jag upp 6 nya maskor. (Det där var vääääldigt förenklat beskrivet...) Senast redigerad av Cessi den 2006-01-15 klockan 15:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
jag är ju så himla envis.
Och tvärs över jämt.
så jag bara måste hålla på och göra sånt här som jag inte riktigt kan men känner att jag bara måste prova. Living on the edge. ![]() Jag tror faktiskt att det är ett fel i just det här mönstret, men jag skulle vilja göra ett stort och luftigt projekt. Jag har dock inte kommit så långt att jag "förstår" mönstret, alltså att jag kan sticka utan att kolla på beskrivningen efter ett tag. undrar om jag någonsin gör det. hm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag tycker att sjalen i möstret är jättefin, hoppas du får till det som du vill ha det.
Jag håller tummarna, man kanske ska hålla utkik efter en fortsättning? Själv har jag precis virkat klart en sjal, den blev ganska bra, men inte alls så snygg som den där. Jag får nog leta efter tunt garn i mina garngömmor hemma. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag är också på g att börja sticka den sjalen. Har bara inte nystat garnet från härvan än... och så har jag nga andra projket som ligger före i kön... men det ska bli en sjal av det.
Har inte heller stickat så mkt, det var säkert 10 år sedan som jag var i farten. Så jag blir väl som en envis nybörjare på det svåraste man kan ta sig för... men det är oftast det man tycker är snyggt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
jag tror att det är en god idé...
att jämföra den svenska beskrivningen med den engelska för att hitta felet i den engelska.Har satt min expertkompis på problemet och jag tror hon kommer att kunna lösa gåtan.
har någon hittat något annat fint mönster? Jag hittade en i icakuriren som också var fin, luftig och skir men det var lte svårt att förstå hur mönstret blev till. Om ni förstår vad jag menar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Ewa: Hittar du vad som inte stämmer i mönstret får du gärna säga till.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
det är såhär:
om du stickar enligt det skrivna mönstret så misstämmer det då du har stickat 1-9 och sedan börjar om på varv 6 och stickar till 9 och sedan börjar på 6 och stickar till 9 igen så stämmer inte mönstret till varv 9 sista gången. förstår du vad jag menar?
man ska ju börja på varv 6 igen när man har stickat 9 varv. när man är klar med det och ännu en gång stickar 6-9 så stämmer inte det sista varvet med beskrivningen. det blir fel antal maskor i slutet av 9:e varvet. Jag förstår om du inte förstår. då kan jag förklara om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Förstår vad du menar...
Frågan är hur man ska lösa det på snyggaste sätt... ska man öka antalet maskor på eget initiativ? eller minska?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Jag vet inte riktigt.
jag ska försöka klura ut om det är litetnystan som skrivit lite tokigt. Då kanske det går bra med den engelska verionen av mönstret.
men jag är lite osäker måste jag säga. det skrivna mönstret stämmer heller inte med diagrammet. eller hur? |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:53.