Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-10, 19:45   #1
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
tygköp från BHQ

Hej!
Jag läste att det ska fungera bra att beställa tyg från t ex Bighornquilts i USA. Några frågor: Kan man bara betala med kort?
Jag har räknat ut att en yard är ca 90 cm, stämmer det?
Jag förutsätter att tygbredden är ca 110 cm, stämmer det...?
Ni är ju några stycken som handlat därifrån, har ni fler synpunkter?
Tack på förhand!

Hälsningar Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-10, 21:08   #2
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Hej!

Mina erfarenheter av Big Horn Quilt är än så länge enbart bara god. Kvalité på tygerna är bra och urvalet stort. Fördändelserna har kommit efter ca en vecka. (Prioriterad flygpost som Posten tolkat som express och delat ut med bud!!!)

Har för mig att jag betalade med kort.

Vad gäller tygbredden så varierar den beroende på vilket fabrikat man köper. Men runt 110 brukar det vara.

Kan även tipsa om Fabric Shack. Även där kan man betala med kort och det är korta leveranser.

Big Horn och Fabric Shack finns med under recensioner här på sidan.

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-11, 00:34   #3
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Jag har bara handlat från Virginia Quilter, aldrig från tidigare nämnda affärer. Men mina erfarenheter av att handla från USA är bara goda. Tygerna är fantastiska, det går otroligt snabbt. Märkligt att det tar en vecka att få tyg från Virginia i Usa men tre veckor att få tyg från Ingelise i Sverige. Ungefär samma porto avgift också! Att det kommer med bud är väl en häftig detalj!! Jag har bara betalat med kort och det har fungerat utmärkt! En gång kom inte mitt paket alls, efter två veckor mailade jag butiken och hörde mig för. De beklagade och försökte spåra men efter ca tre dagar sände de en ny omgång tyger utan diskusion! Lycka till med beställningen! //Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-11, 08:03   #4
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Hej på er,

Jag har handlat från både Fabric Shack och Big Horn Quilts. Det fungarar alldeles utmärkt. Leveransen kommer innom en vecka, en lite hake är att man inte skall beställa för mycket åt gången för då kan det fastna i tullen och då blir det genast 100-150:- dyrare än man tänkt sig (detta måste man ha med i beräkningen). Jag brukar skicka efter för $30-40 per gång, det är ju inte högre frakter från USA än vad det är innom Sverige. Det brukar bli ca 4 meter tyg. Det som är bra med Big Horn Quilts är att där finns det andra saker än tyg tex tidningar, jag brukar alltid beställa någon sådan också och quilttråd som min tygaffär här inte har i sitt sortiment. Jag betalar nästan alltid med e-kort som jag skaffat mig genom Föreningssparbanken, fungerar jätte bra. Har någon gång betalat dirket med VISA men det känns lite så där, tänk om någon får tag på kortnummret och tömmer hela kontot. Ett allternativ i så fall är att man inte har mer pengar på det kontot med VISA på än vad man handlar för. Jo förrästen Du frågade om storlekarna på tygbitarna, de brukar inte vara snålt tilltagna så beställerna 1 yard så är det oftast nästan en meter. Jag beställer oftast 0,5 yards bitar. Det är alltid lika spännande att gå och vänta på de nya försändelserna från USA, nästan bättre en julafton.

MVH
Bitte
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-11, 17:21   #5
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Hej!
Tusen tack för era svar! Blir än mer sugen på att beställa från landet "over there". En liten fråga till: man behöver alltså inte ange något särskilt om hur det ska skickas utan man bara beställer och sedan skickas det på "rätt" sätt (billigast möjliga)??

hälsn Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-11, 18:43   #6
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
När man handlar på Virginia quilter behöver man inte välja, det bara kommer som prioriterad post! Snabbt och smidigt!
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-11, 19:37   #7
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
På BHQ kostar portot alltid $10. Köper du mer tyg eller större saker t.ex. stora linjaler än vad som får plats i ett kuvert går det med långsam post annars kommer det som beskrivits tidigare i tråden. På Fabric Shack kan du köpa upp till 10-11 yards vanligt tyg och portot blir $9. Köper du flanell eller annat tjockare tyg så får det plats med mindre tyg i ett kuvert.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-12, 17:48   #8
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Tack ännu en gång för er hjälpsamhet!
Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-13, 08:58   #9
Maya Maya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 119
Hej, Jag har ungefär samma erfarenheter av tygköp från USA. Fina tyger fantastiskt snabba leveranser,Ibland tull om stora paket.Men det blir ändå billigare än i Sverige ,Tyvärr. Jag har handlat från följande och alltid varit nöjd.
http://www.bryerpatch.com/cgi-bin/St...ore.cgi#fabric
http://www.foothillfabric.com/
http://www.cottonclub.com/
http://www.cottonpatch.co.uk/ Den här är engelsk.
http://www.gloriouspatchwork.com/merchant/store.htm

http://www.lapp-elisa.com/
Den sista adressen är svenk och har mycket bra service och lika snabba som från USA.
Jag har aldrig haft trassel med betalning genom mitt Mastercardkort
Gunilla
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-14, 18:51   #10
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Hej Gunilla!
Tack för alla länkar du skickade till ytterligare nättygbutiker!
Fast det gör det ju inte lättare...(att välja menar jag, jag vill ju ha ALLT)
Ha en fortsatt trevlig helg, du och alla andra syentusiaster!!

Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 12:34   #11
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Efter att ha läst här på sysidan att fler beställt från bighornquilts så slog även jag idag slag i saken och beställde lite tyger och quiltband för mosaikquilt. Ska bli spännande att se när det kommer Det var inte lätt att hålla sig under 300:- inklusive frakt då det fanns mycket fint. Men jag lyckades. Får väl beställa fler gånger istället.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-01, 16:59   #12
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Idag kom mina tyger jag beställt från BHQ Snabbt smidigt och smärtfritt.
Inte alltid man får det man beställt här i Sverige på en vecka.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 10:25   #13
-Emelie -Emelie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 50
när man beställer "för mycket"...

jag har beställt tyger från fabric shack, ca 3 gp-kuvert. Fick ett häromdagen (på vilket det står 1/3) men de andra har jag inte sett röken av. kan det vara så att de har fastnat i tullen? om de gör det, hör tullen då av sig eller hur får jag veta det? någon som har erfarenhet av detta? annars kan det ju fortfarande vara så att de andra är på väg...
-Emelie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons