Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-14, 21:15   #1
gubben gubben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 23
Question Sprundinfodring

Hej!

Syr mitt första plagg och har ett problem. Jag ska göra en sprundinfodring och fattar inte hur man ska göra. Har en bok där det finns instruktioner men jag fattar inget....
det är en munktröja till min 7 mån bebis. Därför behövs det tryckknappar för att få igenom huvudet. Jag vill göra den knappkonstruktionen så snygg som möjligt. Någon som har tips eller väldigt enkla instruktioner - som till ett litet barn som aldrig sytt förut?!

Skulle vara väldigt väldigt tacksam!

mvh/
Pet
gubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-15, 11:44   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Förstår du Vad du ska göra då?

En sprundinfodring tror jag är en remsa som sitter på insidan längs med en kant, i detta fall ett sprund.
Du skrev att du skulle göra knäppning. Infodringen gör att knappar sys i i dubbelt tyg och knapphål går genom två lager tyg. Det gör det mer hållbart. (Och ska du använda ditslagna tryckknappar så gäller samma sak.)

När man syr dit remsan måste man lägga den med rätsidan mot rätsidan av tröjan för att det ska bli en snygg söm. (Lägga den med avigsidan uppåt utanpå tröjan.)

Sen vränger man den ut och in, så att tröjans utsida är utåt och remsan hamnar på insidan och sömsmånsskrufset däremellan.

Det knepiga antar jag är att remsan antagligen ser ut som ett fyrkantigt tyg med en slits i mitten, antagligen ser tröjans sprund likadant ut.

Sen antar jag att du ska sy "runt om slitsen",

Problemet blir väl när du ska vränga det rätt. Att det stretar i "botten" på sprundet.
Jag tror man måste klippa små jack i sömsmånen för att det ska bli snyggt.

Gör ett test i "skräptyg" för att lära dig handgreppen utan att behöva vara rädd för att skada den slutgiltiga tröjan.


Se där, ett svar från en som egentligen syr väldigt sällan utan mest bara stickar.

Lycka till!
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-15, 11:56   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Sen får jag en tanke som säger stopp stopp stopp angående hur jag trodde det såg ut i förra inlägget!

Gör man som jag skrev så blir det två kanter som ligger bredvid varandra. Inget omlott alls, och det går ju åt att det finns omlott-tyg för att kunna knäppa! (och kanterna kommer dessutom att ligga en bit ifrån varandra)

Du skrev munkjacka. Jag antar att sprundet är mitt fram. Och att du inte har två framstycken som är ihopsydda på mitten. (Och sen en ficka påsydd tvärsöver.)

Då måste det ju till en påsydd knäppkant på ena sidan. Snyggast blir det väl om det är den undre omlottdelen.

Då antar jag att den övre omlottkanten ska fodras ungefär som jag skrev i förra inlägget.

Och sen att du på liknande sätt ska först sy fast en "omlottunderdel" på andra sprundsidan och sen en sprundinfodring på "omlottunderdelen".
Huruvida det är mest praktiskt att göra det i denna ordning eller om det är mer praktiskt att först sy ihop "omlottunderdelen" med sprundinfodringen-på-den-sidan och sen ta hela den biten och sätta på tröjan, det vet jag inte.

Testa i skräptyg som sagt!
Lycka till kvarstår!
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-18, 10:03   #4
gubben gubben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 23
Tack!

Stort tack för att du svarade så utförligt och tag dig tid! HAr inte hunnit försöka än men ska försöka göra det idag. Så jag håller tummarna.

Tack igen!
Mvh/
Petra
gubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons