![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Japansk vikteknik? Hur gör ni? ..Hjälp!
Hej
Jag sitter och bläddrar i några danska böcker. När man syr i japansk vikteknik så undrar jag över några saker. Inte själva tekniken utan vadd och kartong.. Jag förstår inte själva danskan. Det är nog lite språkförbistring eller vad det heter ![]() Jag förstår som sagt själva tekniken. Men vad menas med följande uttryck/ord? - tyndt pladevat (någon vadd? typ vilken? - veledon (vildona? el. ngt annat i så fall vad?) _ strygevlieseline (vår vanliga jättetunna el.?) Hur syr ni denna teknik? Kan man använda vildona som vadd eller ska man ha en tunnare? Tänkte sy en liten "portmonäliknande" börs.. Samt en axelväska. Vildona kan ju kännas lite tjock men det ska ju vara lite stadga.. Så om det finns någon som har ett hum så finns det en undrande själ här... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
http://groups.yahoo.com/group/quilt_lappteknik/
http://groups.yahoo.com/group/quiltsnack/ Här är två quiltgrupper på yahoo som man får mycket hjälp av. Jag vet att en del av dom är fena på japanskt |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej Ulrika
Jeg vil forsøge at hjælpe dig, men det bliver på dansk! hvis du ikke forstår mig, så spørg. Jeg tror, de bøger, du bladrer i, er Lise Szymanskis bøger om at sy tasker (väskar). Der er en forklaring på materialerne i starten af bøgerne. Strygevliseline er det helt tynde med lim på den ene side. Tyndt pladevat er presset vat, ca. 2mm tyk, ikke blødt og luftigt som det, der bruges til tæpper (täcken) Velodon er stift, det bruges også til at sy skåle. Hvis du vil sy en "portomonælignende börs" eller en skuldertaske (axelväska), skal du bruge tyndt pladevat indeni, det stabiliserer tasken (väsken). Jeg har syet flere af disse tasker - se min hjemmeside. God fornøjelse, Hanne, www.kludekoner.dk |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack Hanne för förtydligandet. Och vilken fin hemsida du har. Och vilka fina saker du gjort. Jag gillar speciellt hjärtana du har gjort med pärlor emellan bitarna, de som hänger i trollhasseln. Dom är ju jättefina.
Jo, jag har ju provat lite olika metoder. Jag har vadd som är pressad, som används till askar men den är ju för tjock. Jag har ingen 2 mm tjock. Jag tänker prova att ha ett eller två lager av vliselin (strygevliselin?) samt en vanlig påpressbar vadd emellan. Det ger kanske rätta stadgan? Problemet är att det är så svårt att handsy genom vliselin. Jag har sår på fingrarna efter all handsömnad.. ![]() Viledon är ju för tjockt att sy genom tycker jag. Men med plåster på som fingerborg så brukar det ju gå.. Blodt (o med sträck tvärs över) vad betyder det? Betyder det luftigt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej Ulrika
Tak for de søde ord om min hjemmeside. "Blødt" betyder "mjukt", tror jeg, (på engelsk "soft"). Det kan måske hjælpe på vores skandinaviske forståelse at bruge engelske fagudtryk ! Jeg tror, at det bliver for hårdt og stift med vliseline som mellemlæg. Så hellere bruge et tyndt pladevat. Du kan også bruge tynde 1-gangs vaske(tvätta)klude! Dem man kan købe med 100 i en pakke. Evt. bruge 2. Hvis det er svært at finde en butik, hvor pladevat kan købes i Sverige, er de flere butikker i DK, der kandler online med Sverige. F.eks. http://www.mosters-stoffer.dk/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej Ulrika
Jeg tænkte på, om du vil have mønsteret til hjerterne med perler? Jeg har selv lavet mønsteret. Jeg kan maile det til dig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag skulle jättegärna vilja ha mönstret. Jag såg dessa hjärtan före jul och har sparat flera bilder från din sida i min mapp för inspiration.
![]() Jag undrar om du menar med tunn pressad vadd Fast 2 Interfuse Interfacing? Den kan man stryka på, men blir inte den hård? Den används för askar, skålar etc. Men jag kan ju prova med engångstrasorna. Tror jag har något liknande hemma. Det bör ju också vara lätt att sy på. För det behöver ju vara lite stadga i rutorna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Henne
Vilken underbar hemsida du har!! Vad många fina saker du har gjort!!! Att du hinner! Vad är hönsestrick?? Jag håller på att sy barntäcken nu så det kanske vore en idé, bara jag visste hur jag ska göra. Dina japanska väskor är väldigt fina, är det svårt att sy rutorna? Var finns hjärtana ni pratar om ? Använder du vanliga vaskekluder av papir som mellanlägg eller är det i skumgummi? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jeg ved ikke, om det er det samme vadd. Vi kalder dette for "volumenvlies" og det kan fås både med og uden lim. Det bruges også i æsker (äskar) og i dækkeservietter (bordstabletter), og det er meget fint at sy i. Den vliseline, man bruger i tøj (tyg) er mere hård og fylder ikke så meget.
Engångstrasarna gør mere modstand mod nålen, når man syr i hand. Forstår du, hvad jeg mener? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Hej Ann-Marie
Jeg synes ikke, det er svært at sy japansk foldeteknik, og väskorne er snabba at sy. Du kan låne bøger på biblioteket, de bøger, jeg har brugt, er danske og skrevet af Lise Szymanski. Hjerterne kan du finde på min hjemmeside under "Juleting". Vaskekludene, som jeg har brugt i æsker (äskor), er skumgummi. Hønsestrik var meget moderne i 70-erne. Det er strik (stickat) med mange farver på samme måde som norske sweaters, men med børnemotiver (til barn, med huse, djur), med bomuldsgarn. Det er temmelig besværligt! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Jag tror att du menar vanligt volymvliselin. Vi kallar också det så. Men jag tycker inte att det ger tillräcklig stadga. Jag ska sy börsar (punger) tänkte jag, men som ska hålla formen. Har provat men tyckte det blev lite skrynkligt.
Kanske om man provar med skumgummit, vi har det i sk diskunderlägg ( under diskstället) för att det inte ska rinna. Jag använder inte dessa underlägg till just detta, utan till diverse vaddering i ulltovning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Hej Ulrika
Tænk hvor svært vi gør det for os selv! Jeg troede, at volumenvlies hed noget helt andet på svensk. Men det er volumenvlies, der skal indeni blokkene (ruterne) på väskan. For at väskan ikke bliver for mjuk, skal den foeres til slut, og der kan man bruge strygevliseline på bagsiden af foret, så bliver den fin. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:27.