![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Hjälp. Trampsymaskiner- lätta/svåra??
Vi flyttar alltid ut till stugan i maj och bor där i fyra månader. Härligt! Men i ett avseende ack så jobbigt. Vi har ingen el i vanlig bemärkelse så någon symaskin är ju inte att tänka på.
Nu börjar jag redan grubbla på nästa sommar. Hur klarar jag abstinensen från min syning?? Alltså, svaret kan låta givet - Trampsymaskin. Har funderat på det av och till i ett par år men nu börjar jag fundera allvarligt.. Nu till frågan: Hur är det att sy på en trampsymaskin? Är det svårt att lära sig? Jag syr ju i lappteknik så det är ju raksöm som gäller, annat kan man ju ta hem och sy senare... Jag förstår och har läst att många syr på dylika tingestar och många lovordar dom, men är det så? Snälla ni som vet och har provat. Är det något ni rekommenderar en trampnovis eller?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ingen konst, snurra bara lite på handhjulet och sen trampar Du, ju fortare Du trampar dess fortare går maskinen. för övrigt är det samma som att sy på en elekrisk.
Prova på lite skäpbitar så du lär känna maskinen. Hur mycket Du ska trampa osv. Aina |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Blir det snygga stygn och kan man bestämma storlek?
Jag är helt novis. Jag har ingen maskin ännu, jag har kollat på blocket och hittat flera som är till salu i närheten samt enligt säljarna fungerar bra. Nu säger det ju inte mig så mycket. Fungerar bra kan dom ju säga om vad som helst. Fast nu kanske jag törs fara och titta på dom och provsy kanske.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ja, den erfarenhet jag har av dem är att det blir fina stygn och man kan ändra stygnlängden också. Det kan ju behöva justeras, trådspänningen både under och övertråden, men sånt har Du väl gjort på din vanliga maskin.
Lite olja behöver de här maskinerna. Provsy med en annan färg på tråden än tyget, då ser Du hur stygnen ser ut. Kolla så att remmen inte är på väg att gå sönder. Lycka till, jag väntar med spänning på hur Du lyckas med maskinköpet. De här maskinerna är så otroligt starka, jag har sytt båtkapell på en sån. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det låter verkligen intressant.
Är det någon skillnad på Singer el Husqvarna? Vilket märke rekommenderar du? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag skulle tro att det är "hugget om stucket" ang Singer och Husqvarna.
Den är i princip lika. att sy på. Jag tror att det var en Singer som jag lärde mig sy på för 49 år sedan ![]() Det "gick sy rakt genom fingret också"!!!! Köp den du känner för, det brukar fungera. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:34.