Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-21, 16:55   #1
Misse Misse är inte uppkopplad

Question Billig maskin = dålig maskin??

Hej alla!

Är precis ny här i forumet och skulle behöva lite råd från er som är "kunniga" inom vad olika symaskiner går för. :-)

Enligt min åsikt är den bästa maskinen jag någonsin sytt på en Bernina 1008. Dessvärre kostar den alldeles för mycket för min budret (är studerande). Som absolut Max. skulle jag kunna betala 1500 kronor för en symaskin. Inte för att jag är snål, utan för att en student med familj inte har mer pengar än så att avvara.

Jag har sytt kläder och saker till hemmet sedan jag var liten. Så är inte direkt någon nybörjare. Skulle använda maskinen till att sy enklare kläder och små grejer till hemmet. Tror att jag först skulle använda maskinen rätt mycket, men efter tag får den nog stå i skåpet rätt långa perioder.

Undrar vad ni tycker om förljande maskiner och om det är ens värt att bära hem en sådan?

Facett (Säljs just nu på Rusta för 995kr)

Ellos har två olika symaskiner för 1095kr respektive 1495kr.

Vad tycker ni?
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-21, 16:57   #2

Måste bara tillägga att jag inte kan tänka mig att köpa något begagnat. Har mycket dåliga erfarenheter av att köpa begagnade maskiner second hand.
Gammal 2005-11-21, 16:58   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Om jag vore dig skulle jag köpa en begagnad maskin. Du får mycket mer för pengarna då.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-21, 17:00   #4

Ok jag skrev visst samtidigt. Synd tycker dock jag för om man köper via en butik brukar man även få 3 månaders garanti. Är dina erfarenheter just från symaskiner eller andra maskiner?
Gammal 2005-11-21, 17:04   #5

Mina personliga erfarenheter är av andra maskiner. Men har några vännner som köpt begagnade symaskiner. Maskinen kan ha fungerat hur bra som helst några veckor, men helt plötsligt har den slutat att fungera eller något fel har uppkommmit. Detta har resulterat i att de fått förslag om att reparera maskinen för mer pengar än vad de köpt den för. Och summan för reparationer har i ett fall överstigit 3000kronor. Inget som jag har råd med.

Dessutom har man ju vid Second hand ingen garanti alls. Enligt konsumentlagen har man ju alltid rätt att reklamera en vara under 3 år.
Gammal 2005-11-21, 18:28   #6

Nej man brukar inte få garanti på beg. varor men om man köper via en seriös sy handlare så brukar de ge 3 månaders garanti i alla fall.

Men jag förstår att du inte vill handla beg. med dina erfarenheter. Jag har dock inte bra erfarenhet av billiga maskiner. Alla har vi olika bagage med oss.

Jag skulle i alla fall inte handla maskin från rusta eller ellos utan hellre gå till en butik som säljer symaskiner som specialitet.

Hur du än gör så lycka till!
Gammal 2005-11-21, 18:31   #7

Smile

Tack för dina svar!
Jag förstår att det säkert inte är några kvalitets maskiner de där som jag nämnt. Men förväntade nog att man skulle kunna sy ngt med dessa. För övrigt kan jag säga att jag köpt billiga maskiner på just Rusta och ÖB och de har hållt bra. Det handlar då om borr- och slipmaskin, strykjärn, vattenkokare, fläktar osv.

hmm..

Vore bara spännande att höra vilka erfarenheter Ni har om dessa maskiner.. någon på denna sida måste ju ha prövat.. Berätta! :-)
Gammal 2005-11-21, 18:55   #8
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Jag har inte provat någon av deras symaskiner själv, men har ändå viss erfarenhet av en "budgetmaskin". Den syr jättefint så länge det är enkla tyger som bomull och liknande. Stretch eller tyg med lugg, typ frotté... nja... inte så bra. Sy på kardborrband... nja... inet så bra... Men det kanske man inte tänkt sig göra ändå? Fixa lite kläder, sy agrdiner... ja det klarar väl de flesta maskiner...
När jag var inne hos min pratglade symaskinsreparatör hade han fått i en Rustamaskin i inbyte. Hon som hade köpt den hade inte fått den att sy bra, så hon fick en ny av Rusta, som hon inte heller fick att funka. Hon gav upp, tog in den till honom och köpte en begagnad Husqvaran istället. Han justerade maskinen och konstaterade väl ungeföär detsamma som jag att på enkla projekt, i tyger som inte är besvärliga syr den OK.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-21, 19:14   #9
Egeria Egeria är inte uppkopplad

Jag vill varna dig för Fasett, jag har en från Rusta, och de är totalt värdelösa helt enkelt! Har haft min på service men den bara pajar, hugha!
Egeria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-21, 19:17   #10
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad

Jag skulle inte heller köpa en begagnad symaskin på second hand, men väl en begagnad hos märkeshandlaren.

Vet du att du gillar Bernina bäst så gå och kolla om Berninas återförsäljare inte har något inbytt exemplar i din prisklass... nyservad och med garanti.

/Maria
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-21, 23:40   #11
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad

JAg köte en begagnad hos återförsäljare och jag fick garanti på den. Den har fungerat bra i över 10 år... skulle inte välja en budget variant, det kan sluta dyrt i slutänden. För mig är det viktigt att ha riktiga grejer, jag vill känna mig som ett proffs när jag syr och det gör jag med en bra maskin. På Rusta och Ellos har du heller inte möjligheten att provsy din maskin eller få introduktionskurs i din maskins finesser, det får man hos handlare.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-22, 07:31   #12
Jorild Jorild är inte uppkopplad

Här i Göteborg finns det en handlare som lämnar bytesrätt och garanti i ett år på de flesta av de begangnade symaskinerna. Det tycker jag är generöst.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-22, 17:40   #13

Tack för alla era berättelser. Det har verkligen avskräckt mig från att köpa någon billig maskin. Precis som jag trodde, med andra ord.

Ska imorgon bege mig in till stan och leta efter Second Hand-maskin billigt. Ja, det är ju dessvärre pengarna som styr mitt val av maskin. Kanske kan jag hitta en äldre Husqvarna eller Bernina.

En sak som jag tänkt på: Kommer ihåg att vi i grundskolan fick sy på rätt gamla maskiner av märket Husqvarna och Singer. Dessa fungerade alltid bra.

Finns det någon äldre modell (som är billig idag) som är värd att köpa om man hittar en på exempelvis Blocket? Alltså en typ "idiotsäker" maskin som med service fungerar år efter år efter...

Tack alla!!
Gammal 2005-11-22, 22:27   #14
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad

Det skulle väl var husqvarna... det är lätt att hitta reservdelar och lätt att få service på dem. Besök en handlare och fråga vad dem rekommenderar på begangnat-marknaden. De kanske får in lite maskiner då och då. KAn du vänta en månad eller så, så kanske du hinner spara ngn krona till att lägga på en maskin. Önska dig lite pengar i julklapp till symaskinen.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-23, 08:16   #15
ask ask är inte uppkopplad

här är en tråd där det pratades om gamla huskvarna-maskiner:
http://www.sysidan.se/forum/showthre...mmal+husqvarna
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:25.