![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Hejsan!
Jag behöver skaffa mig en ny symaskin och som för så många andra här har det lett till ordentlig beslutsångest. Jag har läst de recensioner jag hittat, kollat hemsidor, besökt försäljare osv...men det är fortfarande jättesvårt! Blir väldigt glad om ni kan hjälpa mig lite på traven. Just nu har jag en Husqvarna Classica 90, en mkt enkel maskin som jag har trivts bra med. Det jag saknar mest är egentligen någon form av elastisk söm så att det inte blir så besvärligt att sy i trikå osv. Jag har svårt att uppskatta hur mycket jag kommer använda en ny maskin. Just nu är jag väldigt sysugen,så kanske kommer maskinen gå riktigt varm. ![]() Jag vill att min nya maskin ska vara pålitlig och hålla i många år.Jag lägger hellre lite mer pengar på bra kvalitet än på tusen finesser. Samtidigt vet jag att jag är en periodare när det gäller de flesta hobbies,så att köpa en alltför dyr maskin kan nog också vara tokigt. Just nu står därför valet mellan: Husqvarna Prelude 350 (5195:-) Janome Easy Jeans (6500:- hos min handlare - är inte det i överkant? Pfaff select 1536 med stålgriparm (6495:-) Har hittills bara sytt på Husqvarnamskiner så därför känns det lite som ett "säkert kort" att välja Husqvarnan, men vet inte om det egentligen är det bästa valet. Vad tycker ni som testat något annat? Hur fantastisk är egentligen Pfaffs dubbelmatning? // Linda |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej !
Jag köpte en easyjeans till min dotter i sommras. Hon är helnöjd med den. Jag gav dock bara 4995:- /Bibbi Senast redigerad av Bibbi den 2005-11-23 klockan 09:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Easy Jeans kostar inte mer än 5000 kr hos de flesta ställen nu. Så om din försäljare inte vill sälja för det priset, köp av en annan. Går även att beställa på nätet.
Jag köpte min Easy Jeans för ett par månader sen för 4999 och kan varmt rekomendera den. Jag har sytt allt med min och det funkar hur bra som helst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej igen!
Tack för era svar!! Kanske ska ta mig en närmare titt på Easy jeans-maskinen då. Och en pris-surf på nätet. ![]() Fast. Det känns ändå som om jag aldrig kommer lyckas bestämma mig... Och jag som är så otålig. Vad gör man då? Drar lott? ![]() Har fått tips om Husqvarna Scandinavia 200 också. Någon som har något att säga om den modellen? // Linda |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det är så personligt med symaskin. Prova maskinerna innan köpet - det är bäst: låt ditt hjärta välja. Jag har en ca 30 år gammal Pfaff med övermatare och den håller fortfarande klass. Men mest använder jag Husqvarna 1070. Den älskar jag, den är bekväm. Jag har en gång testat de samtidigt och kan säga att Pfaff är bättre på vissa punkter så som att den är starkare, ge t. ex. ett vackrare knapphål (det ser man ju också på reklamblad..), du behöver ingen glidpressarfot, klarar att sy på skinn...Jag har svårt att skiljas från den och använder den ibland till grovarbete. Gammal symaskin låter betydligt mer och kan inte ge bredare stygn än 4mm. Dagens Pfaff har trevligare finesser. Vet inte om det är bra idea att köpa just 1536 modellen men Pfaff är intressant om du ska sy mycket. Vikarierar ibland på skolorna och har sett många modeller men hann inte sy mycket på dem för att nämna något annat. Prova först!
/Milla |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Symaskiner är personliga. Jag har valt en begagnad enklare variant av Husqvarna. Inköpt för över 10 år sedan och rullar på fortfarande. Den har inga specilla finesser som digitalinställning etc. Den är manuell med en ratt man vrider på för att välja söm. Har mellan 15-20 sömmar, även ett par för trikå. Syr allt med den, känns stabil och inte så plastig.
Har tyvärr inte testat de nya maskinerna som finns idag, men många rekommenderar dem varmt. Får nog besöka en återförsäljare och provsy lite. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:48.