![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Betyg: ![]() |
Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Huskvarna 2000, trådtrassel / trådspänning
Jag hade en tråd här för ett halvår sedan ( http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=29554 ) efter att trådtrassel lett till att saker börjat slira. Jag fick jättebra hjälp (tack igen!), fick ordning på slirandet, och ställde undan maskinen igen.
Nu har jag plockat fram den än en gång, och det visar sig att det är något problem med trådspänningen. Det blir öglor av tråd på undersidan av tyget, vilket enligt manualen är ett tecken på för låg spänning på övertråden. Problemet kvarstår även om jag skruvar upp övertrådens spänning till sitt högsta läge. Enligt manualen ska man då ge sig på att ställa undertrådens spänning. Till detta finns en skruv på undertrådsspolen. Jag vill rimligen minska spänningen här, men det blir öglor på undersidan lik förbaskat. Om jag fortsätter att minska undertrådens spänning får jag istället problemet att övertråden inte släpper från "kroken" som drar den ner och runt spolen. Då får jag flera öglor övertråd runt spolen, och trasslet gör snabbt att maskinen låser sig. Jag har noterat att både "krokhjulet" som tar ner övertråd runt spolen, och den vita plastdetalj dom omger hjulet, sitter lite löst. Det går inte att skruva åt skruvarna i plastdetaljen mer. Ska det vara så? Vad kan tänkas vara orsaken till mina problem? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
Ta av både över -och undertråden. städa maskinen med en dammsugare. Använd manualen för att sätta dit nålen och över-och undertråden. Allt kommer att ordna sig. MVH |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
Citat:
Kontrollera att du verkligen har övertrådsspänning genom att dra i övertråden vi nålen. Då pressarfoten är uppe skall det gå lätt och med pressarfoten nere skall det vara motstånd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
När jag har skruvat på undertrådspänningen har det blivit betydligt mindre motstånd där, men öglorna har fortfarande blivit på undersidan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det som Joppen säger är rätt diagnos, hoppas att du kan följa den.
Ibland borde man dammsuga sin symaskin på de mekaniska maskinella delar som en kommer åt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Då har du konstaterat att det är något fel på övertrådsspänningen.
Gör rent mellan de stålbrickor som skall åstadkomma trådspänningen. Det räcker med att det ligger en liten trådbit mellan brickorna för att motståndet skall bli för litet. Det finns tre brickor så testa med tråden både till vänster och till höger om mittbrickan. Om du lyfter på pressarfoten så kan du se att brickorna delar på sig så att det skall gå lätt att få tråden på plats. Gör rent med en tråd som du drar mellan brickorna. Många rekomenderar tandtråd. Själv tycker jag att trycluft är bäst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Tandtråd brukar vara vaxad vilket kan fastna på tådspänningsbrickorna och försämra funktionen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:56.