![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Fixera färg på köpta plagg
Hej!
Har letat runt på nätet utan något vidare resultat, men tänkte att ni här kanske har god erfarenhet av färg och tvätt osv! Har köpt batikkläder många gånger och försökt tvätta dem så skonsamt som bara möjligt, kallt vatten och tvättmedel, men färgen bara rinner ur dem! Kan man fixera färg i efterhand, trots att man inte vet vilken sorts färg plagget är infärgat i? Fungerar ättika, eller är salt bättre? Kan man använda fixersalt som kommer med vanlig batikfärg? Skulle vara mycket tacksam och höra vad som fungerat för er! *Trött på förstörda kläder* /Åsa |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Färg släpper mer om man har kallt vatten, så det är nog bättre att tvätta så varmt materialet tål istället. Bomull ska man kunna tvätta i minst 60 grader.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Syntrhapol
Synthrapol är jättebra om man vill ta bort överflödig färg från färgade tyger, jag använder det när jag tvättar köpta tyger. Det binder färgpartiklar till vattnet så det inte återvänder till tyget när man tvättar tyget. Det krävs mycket liten mängd per tvätt.
Du kan köpa den här: http://www.ebay.co.uk/sch/?_from=R40...nkw=synthrapol Annar hittade jag fixermedel på Panduro: http://www.ebay.co.uk/sch/?_from=R40...nkw=synthrapol men den har jag aldrig provat. Lycka till! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
binda färg
Förr, för länge sedan använde man ättika i sista sköljvattnet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Synthrapol har jag aldrig hört talas om! Det tar ju bort överflödig (ickefixerad) färg, men fixerar den färgen som ska vara på plagget så att säga? Ofta med batikkläderna känns det som att de i princip har struntat i att fixera färgen och tvätta plagget innan det säljs =P
Jag vet ju inte vad för färg som använts vid infärgningen, och det verkar som att alla olika färger kräver sin egen behandling =( |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
För länge sen gick jag på en vävutbildning och alla vävde en liten duk i kuntväv i vitt och rött i bomull eller lin eller någon blandning. En av deltagarna tvättade sin för hand efter den var fållad och hon fick en rosa och vit duk, på uppmaning av läraren körde hon den sen i maskin på 60 grader och fick den vit och röd igen.
Jag tycker att moderna textilfärger för hemmabruk håller färgerna bra men jag vet att på en ullsida på ravelry har det varnats för hemmafärgare som säljer och som inte hettat upp tillräckligt vid fixeringen. Beroende vad du har för matreal skulle jag testa att tvätta med ättika och hetta upp till 60 grader, ett alternativ skulle ju vara fixersalt som säljs som tillbehör till typ dylonfärg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Synthrapol kör jag med för att få bort överflödigt färg. Sedan är det ju en annan femma om färgen inte alls fixerats så försvinner det ju mer.
![]() Men då får man klaga. Om man inte färgat själv, då blir det läxa. Kör synthrapol enligt dosering med varmaste vatten du kan. Men annars är synthrapol bra. Lite svårt hitta i Sverige visserligen. |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
batik, fixera färg, ättika |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:07.