![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
små raggsockor
hej är det någon som vet var man kan få tag på stickmönster på raggsockor( nu menar jag supersmå alltså mindre än babysockor .som man hänger som prydnad.Såg de i en affär en gång,,men hon som stod i affärn,,hade inget mönster och inte helller visste hon hur de stickat dessa små?? kan väl inta vara möjligt att sticka dessa små med vanliga strumpstickor ?Dom var ca 2-3 cm i längd på foten o ungefär lika storlek på skaftet.Men vad skall man sticka dessa små med för stickor?
tacksam för tips. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Tandpetare?
Ingen aning! Men undrar om jag inte sett dockor som håller i en stickning, och har stickor av tandpetare? Har inte sett någon beskrivning. Men tänker att hälen borde räcka med förkortade varv, s k timglashäl. 12-16 maskor per strumpsticka? Testa! Senast redigerad av Cessi den 2005-10-30 klockan 12:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag har stickat ett par raggsockar i babystorlek och kunde använda samma beskrivning som för vuxensockar för att jag använde ett tunnare garn och tunnare stickor.
För den storleken du beskriver skulle jag testa med tandpetare eller tändstickor tillsammans med pärlgarn eller moulinegarn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det bör finnas jättetunna stickor att köpa. Jag har sådan som är tunnare än tändstickor som jag ärvt av mormor. Har aldrig listat ut vad jag ska ha dem till...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag har också sett jätte-jätte-tunna strumpstickor. Så tunna att man riskerar böja dem.
Myrorna här i Umeå har förresten ett helt gäng till salu. Är det nån som vet vad man traditionellt använt dem till? Jättelyxiga tunna strumpor? Spetsar? /Maria |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag skulle förestlå att sticka med extremtunna strumpstickor(2mm eller så), Tandpetare är nog i prinip omöjligt. De flisar upp sig. Försökte sticka med stora knappnålar och sytråd en gång. Det var väldigt-VÄLDIGT svårt. Med strumpstickor slipper du problemet att maskorna glider av. när man stickar exempelvis vantar brukjar man ju ha bara et par tre m/sticka på slutet och det brukar reda ut sig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Man kan ju sandpappra tandpetarna innan man använder dem...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
I boken Sparat av Celia b Dackenberg finns två beskrivningar på sockor i dockstorlek till en 30cm stor docka. Den kan rimligen inte bli så stor. Om du vill ha ännu mindre är det säkert lättare att förminska från den här beskrivningen än från fullstorlek. Boken går säkert att låna på biblioteket.
Nina |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
Citat:
Annars rekommenderar jag tunna stickor innan du flyttar över stickningen. Tandpetare är inte alltid tunnare än 2or. Stickor två har jag stickat rutor till ett täcke/överkast på. 2½ är Lillans silkesomlottis stickad på. Vet att man brukat sticka spetsstrumpor på sina håll, men att stickor böjer sig är väl inte så extremt, det gör ju vanliga 3or och 3½or emellanåt också ... den grovleken är väl inte så ovanlig? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
mia-maria:
Citat:
Senast redigerad av dnor den 2005-10-31 klockan 06:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:55.