![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() skulle behöva hjälp med hur man ökar i början på ett varv från rätan. Enligt mönstret ska jag öka 39 m genom omslag? men vad, kan ju inte bara vira tråden runt 39 ggr.
Snälla någon hjälp mig..... ![]() Senast redigerad av snobben den 2005-10-24 klockan 21:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Halvslag säger skepparen... (öglor vridna åt samma håll, efter varandra)
Eller s k skoluppläggning när man stickar en maska men inte sätter den nya maskan på höger sticka, utan framför den man stickade i? (min nya favorituppläggning) Eller någon annan uppläggning. Här finns fina instruktionsfilmer för alla möjliga sorter: http://www.knittinghelp.com/knitting/basic_techniques/ Men jag kan inte förstå hur man gör det i början av ett varv... Det måste ju hänga ihop med det som är stickat tidigare? Eller ska man byta färg i sammanhanget? Då kan man ju göra en uppläggning i den nya färgen och när man är färdig med de 39m bara fortsätta sticka på det redan stickade. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Re: ökning i början av varvet
Hej igen, tack för ditt inlägg!
Jo det står när arbetet mäter 13cm öka 39 m i början på varvet ... det skall bli en liten jacka till kommande bebisen .. så alltså är det armens ökning Här snöar det !!!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hmmmm.... Funderar....
Är det så att du stickar nerifrån midjan och uppåt, och sen ska öka 39 m för att göra ett T där överliggaren är ärmarna? Så inte nog med att du ska öka 39m i början på varvet, du ska öka 39m i slutet också? Då skulle jag öka 39m i slutet av två på varandra följande varv. Här snöar det inte, men det är frost och sidensvansarna tömmer trädgården på det som är kvar av vinbär och äpplen. Skoj med bebis på gång! (min senaste har numera 47 i skor...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Re: Re: ökning i början av varvet
hihihhi då är det barnet stort :-))
Börja nertill på vä. framstycke jackan stickas i ett stycke. När arbetet mäter 13 cm lägg upp i början av varvet från rätsidan 39 mask, totalt 89 med hela arbetet. När arb mäter 19 cm avmaskas från avigsidan för halsringningen m 11 m, därefter 3 2 2 2 1 1 1 1 m= 65 m kvar. När arbetet mäter 24 cm lägg arb åt sidan och sticka höger framstycke lika, men åt motsatta håll. Hänger du med nu ?? Förlorad, kan ju inte fortsätta innan jag vet hur jag ska göra :-(( |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Men du stickar nerifrån, inte uppåt och neråt från knäppkanten och bakåt?
Kvittar nog förresten... Men nerifrån Mitt Fram iaf. tror inte du ska fundera så mycket på om det är i början på det räta eller i slutet på det avgia. *HEUREKA!* För att få ärmen på rätt sida av stycket så måste den sitta så att den sitter i början av rätsidan. Annars hamnar den in mot halsringningen! Det är alltså en beskrivning av "geografin" snarare än gör-så-här-beskrivning. Min gör-så-här-beskrivning blir: Lägg upp 39m i slutet av avigt varv när du kommit 13 cm. Då hamnar ärmen rätt. Halsringningarna gör du "på andra sidan" av "från-början-stycket" vid 19 cm. När du sen gör höger stycke så hamnar ärmen i slutet av det räta varvet (= sticker ut åt andra hållet). Även här görs halsringningen "på andra sidan" av "från-början-stycket" vid 19 cm. Så småningom ska du nog foga ihop dessa båda "framstuýcke med ärm" med ett bakstycke med ärm. Fråga på! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Re: Re: Re: ökning i början av varvet
:-)) tack nu ska jag prova hihihhi......
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:04.