Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-08, 20:20   #1
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Inställningar för CoverPro

Jag har rätt nyligen skaffat mig en Coverpro och kan inte så mycket om den än. Testkörde den och fick justera inställningarna en del för att sömmen skulle bli snygg och bra. Igår bytte jag tråd (från smd:s svarta till smd:s vita) och då verkar inställningarna plötsligt vara helt fel. Sömmen ser inte alls ut som den gjorde tidigare. Tyget var vid bägge tillfällena trikå, jersey av något slag.

Ska testa att trä om maskinen, verkar vara bastricket, men om det inte hjälper, vad kan det vara då? Vilka inställningar har ni när ni syr i trikå?
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-08, 21:42   #2
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
När jag skaffat mig min CPX, tog det faktiskt ett bra tag tills jag fått kläm på den. Det var också justeringar hit och dit varje gång jag bytte tyg. (Undrar om det är något slags obligatorisk period man måste gå igenom med CPX ) Jag trodde jag skulle bli tokig med alla justeringar. Till slut ställde jag tillbaka alla rattarna på 4-4-4-3, dvs det som står i rutorna på respektive ratt, trädde olika färger i varje och justerat EN ratt i taget i små steg. Det är väldigt viktigt, har jag hört någonstans. Vi antar att du har trätt om allt rätt och trådarna ligger väl mellan brickorna där vid rattarna. En annan viktig grej (i alla fall på CPX, vet inte hur är det på CP) att tråden för griparen är ordentligt instoppad i den där fjädern som heter griparens trådguide (Looper thread guide). Man måste hålla tråden väl spänd, när man för in den i guiden och fjädern där låter liksom "klonk" två gånger på min, sedan är den inne. Vi säger, du har lite för stor ögla på avigsidan för vänsternålen - testa att höja trådspänningen för den. Blev det mycket bättre? Ställ tillbaka trådspänningen för vänsternålen till "rutan", dvs 4, och testa att släppa lite trådspänningen för griparen. Blev det nån effekt? Om du har fortfarande en stor ögla där, prova att ändra trådspänningen på nålen igen med den lägre spänningen på griparen. Så där ungefär gjorde jag, hoppas att det inte är helt tokigt och obegripligt Sedan fick man hålla koll på andra nålar, eftersom ändrad trådspänning på griparen påverkar ALLA nålar. Och så är det åt andra hållet: ändrar trådspänning på nålen, så påverkar du gripartråden och den i sin tur påverkar tråden i nålarna.

Den gången gick det rätt fort för mig att hitta de rätta inställningarna. Jag hade upptäckt att min centernål är ganska svag i trådspänningen, den behöver jag ha på 6 eller 6,5. Högre värdet när jag syr med bara center- och högernålar. Griparen däremot spänner lite starkare, den brukar ligga under tre, på 2. Vänster och höger nål ligger rätt bra runt fyra. Jag skriver "runt", eftersom jag brukar ibland justera liiiiite för olika typer av tyg. Dvs sömmen blir ganska bra även om jag inte pillar på rattarna då, men man vill ju ha den bästa

Jag upptäckte då också att även pressarfotstryck påverkar sömmens kvalité. Om trycket är för låg, när den syr över sömsmåner, så att den saktar in och "stampar" lite, då missar den tråden. Jag menar, det är en hel del att hålla koll på med CPX. Sedan vänjer man sig vid den och den fungerar!
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-08, 22:02   #3
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Det var ett utomordentligt bra svar! Ska testa allt du säger. Jag har en 1000cpx som du, så då går allt kanske som en dans efter dina tips.

Har tidigare med ibland något tveksamt resultat fållat och kantbandat med tvillingnål. Mååånga är de gånger jag suttit och svurit framför symaskinen. Med min nya tänkte jag att det borde gå som en dröm. Och det kanske det gör en dag också.

Sov så gott!
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons