![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |




![]() |
#1 |
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
|
Husqvarna 12
En Husqvarna 12 fann sin väg till mitt hem. Från början en trampmaskin, konverterad till el någon gång för länge sedan och nu har den förlorat sitt bord och var nu påväg till tippen. Jag räddade den. Har satt i sladden och den tycks funka fint, men jag kommer nog att återställa den till el-fri maskin igen.
Inga tillbehör fanns såklart med och ingen bruksanvisning. Vet någon var man hittar en manual? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
|
Finns två exemplar på bokbörsen:
http://www.bokborsen.se//Handbok-F%C...ass-12/2532725 http://www.bokborsen.se/Husqvarna-Va...lass12/1830512 Och Husqvarnabutiken säljer en pdf. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
|
Tror det är en sån vi har på torpet! (som trampsymaskin)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 11
|
Klassiker.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
|
Hej!
Av de två manualen är det bara den som är för 60 kronor som är till din maskin. Vad skall du ha en manual till ![]() Maskinen är mycket enkel att sköta och använda. Jag tror att jag har en manual över. Säg till vid behov så skickar jag den till dig. MVH |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
|
Jag också fallit för en sådan skönhet. Hittade en på loppis. Elkabeln är paj och driven gick sönder när jag tog i den. Var hittar man nya drivremmar?
Är det något annat jag ska tänka på innan jag kör igång en. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
|
Hej!
Elkabeln kan man byta ut väldigt lätt. En ny rem kan man köpa hos en järnaffär eller Clas Ohlson. Maskinen är mycket enkel. MVH |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
|
Man kan också montera av motorn, leta upp ett underrede, köpa ny rem och trampa den. Jag planerar att försöka konvertera den till vevdriven...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
|
Jag har bytt kabel det var runda grejor som såg lödda ut som skulle sitta på skruvar, dessa bytte jag ut mot runda kabelskor. En rund grej med papper utanpå (lite osäker på vad en heter) kom väldigt nära skruvar som är kommer att bli strömförande när jag sätter i stickkontakten. Är det ok eller ska jag försöka att ändra på det hela?
Angående drivrem har jag ringt järnhandeln (Järnman i Hökarängen (Stockholm) är mycket välsorterad och har både gamla och ny grejor) och dom har inte så korta drivremmar. Länden på den brustna är 32 cm (antar att jag behöver en som är något mindre än det). Kollat i Clas katalogen men hittar inga drivremmar där. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
|
Kabeln är en enkel grej. Den kan du fixa. Om du förenklar kabelsystemet är det bara positivt. Jag har för mig att några av dessa symaskinsföretag installerade en bit i pedalen för att förhindra störningar av TV:ns mottagning. Denna lilla bit ledde till att många pedaler brann. Så även av misstag om du plockar bort onödiga delar, är det bara positivt
![]() Istället för en rem kan du använda dig av massa annat. En cirkulär bit av en tub(som ingick i bildäck), en bit rep och liknande kan förflytta rörelsen från motor till symaskinen. Prova! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
|
Jag har kilfläktremmar på mina industrimaskiner. 15 spänn på biltema... Men de är kapade och hålls ihop med stålhäftan som satt i originalläderremmarna. Man får borra höl i fläktremmen för att få igenom häftan. Skulle jag inte haft häftor hade jag nog försökt bocka till en bit av en gammel trådgalge. Eller skärflat fläktremmen en 10-15 cm och vulkat ihop den.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
|
Jag är lite orolig för elen. Har bytt kablar. Men det ena papperröret (är lite osäker på vad det är för komponemt, men någon elkomponemt är det) kommer mycket nära som strömförande skruvarna. Lite svårt att veta när man skruvat ihop det hur nära efter man satt i hop den. Vill ju inte att det ska börja brinna i maskinen.
Byta kablar på nya grejor känner jag mig säker på, men dom här installationerna är primitiva och det är mycket trångt grejorna. Maskinen jag fått tag verkar inte vara mycket använd. Den är i fint skick, förutom elen där tråden syntes på utsidan av kablen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
|
Kan du fota komponenten och visa oss?
Den motorn är väldigt enkel ihopsatt. Liknande en liten sommarfläkt som du håller i handen och trycker på en knapp. Elen gör att en komponent får cirkulärt rörelse. Remen förflyttar denna rörelsen till symaskinen. Resterand elkabel är till/från pedalen som är en av/på knapp. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17.