![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Broderade stora "stycken"
Hejsan, jag har ingen aning om vad dessa heter eller var jag kan finna dem.
Så jag vänder mig till er ![]() exempelbild: http://img1.etsystatic.com/000/0/617....330125977.jpg Vad heter dessa broderade spetsstycken, gärna både engelskt och svenskt namn, och var kan jag hitta dem? gärna online Tack på förhand |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Något säger mig att det kan vara gepyr.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det där kan vara det maskinbroderarna kallar "free standing lace", det kan vara kemisk spets (en nära släkting) eller något helt annat. Spets tillverkas på massor av olika sätt och det är ofta svårt att se säkert bara från en bild, sådär. Kan du fråga den som äger fotot? Den personen borde ju veta om den är hemgjord eller färdigköpt och i så fall var den är köpt.
Här ha den lokala sybehöraffären en del såna motiv man kan köpa lösa. Dom är tänkta att sy fast på kläder, men det går säkert att använda dom för sig själva också. Har du kollat din lokala sybehörasaffär? Eller om du har något tygaffär i närheten som har sybehör också? Annars känner du kanske någon med broderimaskin du kan skapa eget hos? När dom säljs med tanken att man ska sy fast dom på något annat kallas dom ofta för aplikationer, kort och gott. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Om halsbandet säljs på Etsy är det säkert handgjort.
Det finns flera tekniker att göra sån spets i, men det första jag tänker på är "Romanian point lace". Fråga säljaren, eller posta en länk till säljsidan så kanske vi kan hjälpa. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:07.