Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-09-09, 13:23   #1
krilil krilil är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 11
Instruktionsbok Electric House symaskin

Jag försöker få tag i Instruktionsbok till min symaskin som är av märket Electric House. Märket verkar inte ligga i topp när det gäller symaskiner direkt :-) Fick den i julklapp av mina föräldrar för många år sedan just för att det är en "bra att ha grej" när man flyttar hemifrån.
Att jag många år senare helt plötsligt skulle börja tycka att det är kul att sy var en överraskning och instruktionsboken lyser tyvärr med sin frånvaro.
Någon som sitter inne med en sådan Instruktionsbok möjligen?

Kommer förmodligen behöva köpa en ny maskin så småningom men väntar för tillfället på leverans av en overlock så jag tänkte att jag skulle kunna nöja mig med min gamla skrutt ett tag till och sprida utgifterna lite.
krilil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 14:52   #2
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Ja, det var ett ovanligt namn.

Det är väl någon brandad symaskin från Kina eller liknande, kanske Yamata. Men som tur fungerar väl de flesta mekaniska symaskiner på liknande sätt.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 16:12   #3
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Det har tillverkats en maskin i Indien eller Bangladesh. De tillverkades framför allt för en kedja som hette (heter?) Electric House.
Det var några Singermodeller som tillverkades på licens.
Det kan eventuellt vara en sådan Singermodell.
Hur en sådan nu kan hamna i Sverige?
Kolla om det inte finns någon liten skylt någonstans på maskinen med ursprungsland och modellbeteckning.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-10, 16:23   #4
krilil krilil är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 11
Ja nu har jag i alla fall hittat att den är tillverkad i Nignbo, Kina och heter KP1000. Men någon instruktionsbok har jag fortfarande inte lyckats hitta :-/
Varför jag vill ha instruktionsbok är för att den börjat låta som en kulspruta och känns som den går trögt. Eller när man snurrar på hjulet som gör att nålen rör sig så går det trögt. Vill inte lägga ut allt för mycket pengar på den här okända apparaten så hade därför tänkt att jag kunde försöka avhjälpa felet själv innan jag kasserar den.

Kanske behöver den smörjas? Har iaf hittat symaskinsolja och den lilla skruvmejseln som hör till.. Även lite annat smått och gott som det hade varit roligt att veta hur man använder.

Jag har dessvärre glömt det lilla man lärde sig om symaskinsskötsel på syslöjden. :-)
krilil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-10, 17:48   #5
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Den enda typen av smörjning som är beskriven i manualen är troligen av griparen. Och den behöver smörjas med någon droppe ungefär varje gång en spole undertråd tar slut. Men skulle inte tro att den är orsaken till trögheten. Mer troligt är att det fastnat trådar kring någon axel. Första steget är att rengöra under stygnplåten och titta efter om det fastnat någon tråd kring axeln vid handhjulet eller näromkring.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-10, 18:25   #6
krilil krilil är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 11
Ok, jag får ta mig en närmare titt och se om det kan vara något som fastnat.

Tack snälla för tips!
krilil är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons