![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Gütermann rullen passar inte på symaskinen?
Gütermann rullen för övertråden passar inte på min symaskin för "plastpinnen" på symaskinen är för kort så rullen bara far omkring och tråden rullas upp och det ser ut som rullen ska flyga av pinnen.
Några tips för att undvika detta? Jag har en vanlig symaskin och jag har någon till plastpinne som är längre men fattar inte hur den ska sitta för den passar inte i de hål som finns ovanpå symaskinen. Det jag har fått göra nu är att använda en undertrådsrulle och spola upp tråd på och sätta på pinnen för övertråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Oj vad konstigt, det måste vara en väldigt kort trådhållare...
Du har ingen extra trådhållare (sätts dit i ett separat hål uppe på båda mina symaskiner) som brukar finnas i de fall som man vill ha trådrullen stående eller sy tvillingsöm?? Vad har du för maskin? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Vilken maskin har du?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ställ rullen bakom maskinen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag har en Huskystar 290 (vet inte vad det är för märke).
Jag har en pinne till men den vet jag inte hur jag ska sätta fast. Bifogar två bilder på pinnarna och överdelen på symaskinen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag tror att det bara är att dra rakt upp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Det är inga problem att ta bort den korta plastpinnen utan problemet är att den som är längre vet jag inte var jag ska sätta fast.
Den korta plastpinnen är för kort för en Gütermann trådrulle så rullen bara fladdrar omkring på den korta pinnen och tråden rullas upp när man syr. Jag vet inte vad den längre pinnen är till för eller om den är bättre för Gütermann trådrullen. Börjar rullen spinna omkring på pinnen så kan den ju åka av pinnen så nu har jag satt en bit tejp på den korta pinnen för att inte trådrullen ska hoppa av och fladdra. Den gröna delen på Gütermann rullen kan man ta bort och jag undrar varför man ska göra det, alltså om det finns något användningsområde för att ta bort nederdelen på rullen? (Jag är nybörjare så jag har ingen koll på mycket när det gäller att sy eller symaskiner osv) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Den längre pinnen på bilden går inte riktigt i hålet och den passar inte alls i det andra hålet med den korta pinnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Den ordinarie pinne har du satt fast på rätt sätt.
Den extra pinnen skall passa i det hål som den ligger vid. Det följde med en liten detalj som skall kunna sättas på pinnen så att trådrullar med grövre hål inte far runt alltför mycket. För att minska effekten av åtdragarens ryck kan du också sätta på en filtbricka som troligen följde med maskinen eller göra en egen bricka. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Detta är den lilla sak som du kan sätta på den ordinarie pinnen.
Enligt bilden så sitter den extra pinnen rätt. Tryck till så att den fastnar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Jo en sån har jag till den korta pinnen men problemet är ju att Gütermann trådrullen är för hög för pinnen så pinnen försvinner och det går inte att sätta fast toppen för att hålla fast rullen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Tag en liten bit tyg som du sätter på pinnens spets innan du trär på rullen
så sitter trådrullen fast när du syr. / Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Tack för hjälpen!
![]() (undrar fortfarande över den där gröna delen som man kan ta loss på Gütermann trådrullen...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Den är väl bara för att du ska fästa trådänden / Bibbi
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Så vitt jag vet har den löstagbara delen bara med tillverkningen av trådrullen att göra.
När den sitter på plats bildar den delen en skåra mot resten av rullen där du kan klämma fast trådänden när du är klar med rullen. På det viset snurrar inte tråden av sig från rullen medan du förvarar den mellan projkekten. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:17.