![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Jag och symaskiner är inte kompisar i allmänhet, men i dag funderar jag på vem av oss som är knäppast.
Den har strulat den senaste tiden, lampan slockar till och från, den drar av tråden stup i kvarten och den syr inte alltid stygnen som jag ställt in utan väljer på måfå. Men nu när jag skulle spola ny undertråd (man skjuter en liten pinne med spolen på åt sidan för att välja att den ska spola undertråd) så börjar den mitt i allt sy och det stannar av. Känns som ett elfel av nåt slag? Att den inte riktigt hänger med på vad jag ska göra. Nån som varit med om liknande? Maskinen är ju bara tre år eller nåt och väldigt väldigt sparsamt använd. Tacksam för alla tankar och funderingar som kan hjälpa mig vidare, vill ju sy nu när jag kommit in i det igen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Svårt att säga, men skulle kunna vara glapp i lampa eller lampströmbrytaren (om någon sådan finns). Provat en ny lampa?
Där gäller det vanliga tipsen, städa, byt nål, använd kvalitetstråd (ej för gammal och torr). Kontrollera trädningen och trä om. Missar den stygn (hoppstygn) eller syr den ett annat korrekt mönster än du ställt? Är det hoppstygn så kan det ev avhälpas med att använda en stretchnål. Men syr den ett korrekt mönster men det som inte är inställt så kontrollera i manualen så att alla rattar m.m. står rätt. Det är en mekanisk symaskin, så det kan inte vara något elektriskt fel som gör detta i alla fall. Pinnen har tre lägen vad jag förstår 1) syläge, 2) stoppläge och 3) spolningsläge. Var pinnen fortfarande kvar i spolningsläget när den började sy? Då skulle det kunna vara något elektriskt fel, eftersom huvudmotorn ska vara bortkopplad i det läget. Men hade den flyttat sig till syläget så är det något mekaniskt fel istället. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||||
|
Tack så mycket för svaren!!
Citat:
![]() Men det kan absolut vara idé att testa att byta lampa, nåt glapp är det nog i den då det ibland hjälper att höja upp och sedan "släppa" ner pressarfoten så att det blir lite svaj. Citat:
![]() Citat:
Citat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
har du garanti kvar??
Tycker du ska lämna maskinen till symaskinsdoktorn... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Garantin gick ut i februari
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Verkar som mekanismen inuti fastnat lite och inte går in till rätt eller hoppar fel.
Om det vore elektronisk maskin så blir ju svaret lätt. Men mekanisk... ![]() Jag funderar på om lampan är separat händelse. Annars vet jag inte vad för troll du fått i symaskinen. ![]() Men eftersom det är raksöm som sys istället för trikåsömmen så verkar det som att mekanismen inte riktigt gått över till trikåsöm någonstans. Raksöm är ju i princip noll-läget. Jag skulle skicka in den till sydoktorn, 700 kr kostar inte mkt för service. Gäller i synnerhet om symaskinen är värdefull för dig. Men å andra sidan så skulle jag förmodligen först öppna höljet och olja och se till att mekanismen ser bra ut. Att det går som det skall. Det har hänt mig att spolmekanismen går konstigt till men när jag öppnat och känt på fjädern inuti och sett till att det fungerar som det skall så blev det bra igen. Eftersom garantin gått ut för dig så kan du nog göra det om du tycker sådant är kul och inte är rädd för att skruva loss höljet. Skruva dock inte i alla skruvar du kan hitta för då kan man ställa till det rejält för sig med inställningarna. ![]() Förmodligen sitter någonting lite fel inuti, kanske glappat eller skruvat loss sig. Men det kan också vara någon del inuti som gått sönder/blivit ur form. Det senare kostar pengar. Det första går att fixa till. ![]() Kolla området bakom stygnväljarna. Välj olika sömmar och se hur det beter sig och välj det problematiska och se hur det beter sig och jämför... |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:04.