![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Tyg och modell för ca år 1875
Hejsan!
För många år sedan gav min underbara mor mig ett fantastiskt dupionsiden som skiftar i smaragd/rött. Jag har en vision av en 1875-silhuett och funderar på om jag kan göra klänningen tidsenlig, eller om jag ska freestyla. Mina problemställningar är: Förekom det tyger i skiftande färger då? Tyget har "inslag av ikat", alltså, det är mindre färgat här och var, men jag hoppas kunna gömma de partierna. Problemet då är att jag tappar en massa värdefull längd. Tyget är så smalt, så därför måste jag nog hitta ett tyg att kombinera med, om det ska räcka till en läcker "bustle" (vad heter det på svenska?). Jag har hittat denna underbara klänning, där grönt och svart är kombinerat: http://www.polyvore.com/1870s_inspir...ng?id=12293423 Det känns dock inte helt ok, om man vill vara historiskt petig, men så är jag ju inte något proffs heller, så jag frågar er: är denna färgkombination ok? Jag är dessutom sugen på att bara ha en svart spets, eller svarta glaspärlor, som dekorativa axelband, men har inte hittat några liknande historiska klänningar. Är det för att det inte förekom och i så fall, är det så att det kanske behövs rejäla axelband för att hålla det tunga tyget på plats? Hälsningar, Susanna, som verkligen inte kan koncentrera sig på sina fysiologistudier |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:50.