Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-03-06, 21:59   #1
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Hjälp med en tröja

Jag har en hel del härligt lila garn som jag skulle vilja sticka en tröja utav. Det mönstret jag köpte samtidigt som garnet gillar jag inte längre och vill hellre sticka nåt annat. Fastnade för denna tröja på garnstudions hemsida men problemet är att beskrivningen är rena grekiskan för mig.

Här kommer lavinen av frågor:

"sedan fortsätts det i slätst samtidigt som det sätts 1 märktråd i varje sida" - Hur sätter man markörer i sidor på något som stickas runt på en rundsticka?

"På nästa v (arb mäter ca 32-33-34-35-36 cm), avm det 10 m i varje sida för ärmhål (= 3 rm, 4 am och 3 rm) = 62-70-78-86-94 m kvar på fram- och bakst." - Ska man avmaska 10m på samma varv på en gång? Varför står det stickningsinstruktioner i parentes när det står att man ska avmaska, de där maskorna tas väl bort? Jag begriper verkligen ingenting av detta?

"se till att det i stl M + L + XL + XXL kommer 5 am mitt under ärmen" - Hur kollar man detta egentligen? I princip är hela stycket om hur man stickar ärmen ren grekiska.

Stycket om axelpartiet är verkligen obegriplig, det är möjligt att jag skulle intuitivt kunna gissa mig till om jag hade färdiga ärmar och färdigt kroppsstycket att foga ihop men som det är nu klarar jag inte alls att få upp någon bild i huvudet hur ihopmonteringen ska gå till.

Jag älskar att sticka men att försöka begripa sig på stickmönster tar verkligen all glädje ur stickandet.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-06, 23:30   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
"I var sida". Om du ser det som "gränsen mellan fram- och bakstycke"? (Sätt ett gem eller en säkerhetsnål runt stickan, som en maska, mellan maskorna. Sen lyfter du bara över den till höger sticka när du kommer dit.)

Några varv före du ska göra ärmhålet har du börjat göra resårstickning 4r 4a. (MEN du börjar med 2 aviga för att det ska bli symmetriskt. Vilket gör att du avslutar med 2 aviga också.)
Så att du ska avmaska 3r, 4a, 3r är bara en tydligare anvisning om att det är så resårmönstret ligger där på varvet. Alltså en extra fingervisning så att du lätt märker om du har räknat fel.
Du stickar alltså fram till ett ärmhål, avmaskar dessa tio maskor, fortsätter till nästa ärmhål och avmaskar tio till.

Nu har du två stycken som du inte kan fortsätta med längre. De ska sen sättas på samma sticka som ärmarna för att alltihop ska stickas som ett ok upp till halsringningen.


Ärmarna stickas ju i en resårstickning. Fast lite annorlunda än oket på kroppen nyss. För att resårstickningarna ska passa ihop korrekt när du så småningom ska sticka ihop ärmarna med så måste resårstickningen hamna rätt på varvet redan från början. Därför är de petiga med att du ska ha 5a mitt under ärmen. Jag skulle nog göra så att jag gör 2a i början på varvet och se till att det slutar med 3a.

Obs! Alldeles snart ska du minska bort en avigmaska i varje rappport. (Varför de hittar på att det ska vara så här fattar jag inte. Kanske för att tröjan har så långa ärmar så att man ska få plats med händerna?)

Nåja. Ärmen måste ju vidgas, bli större ju längre upp längs armen den sitter.
Så då måste du öka "lagom många maskor lagom ofta".
Börja när ärmen mäter 20 cm. Då ökar du två maskor. Sen väntar du tills du stickat 1,5 cm till. Då ökar du igen två maskor.
Så fortsätter du att öka varje 1,5:e cm. Antagligen 16 ökningar. (Du stickar en större storlek gissar jag.)

När du så småningom ska sätta ihop alla delarna och sticka dem tillsammans kan du tänka den här bilden:
Ta ett kort på en med en tröja på. Klipp sönder bilden i höjd med armhålorna. Då ser du fr v: ärm, kropp, ärm. Alla maskorna som sitter längs med linjen du klippte sönder bilden med sätts på samma sticka och ska sen stickas upp till halsen.

Det här med stickbeskrivningar är knöligt när man är ovan. Men det är en sorts variant av ett recept: Skala, hacka, stek, blanda, puttra, skölj.
Eller av ett dataprogram.
Eller en färdbeskrivning: sväng höger mot X-stad. Nu är du på väg nr 768. Följ den 4 km. Sväng vänster mot Lillby. Efter det vita huset på höger hand ... osv.
Den som ger beskrivningen har bilden klart för sig i huvudet, själv skriver man ner det som sägs och fattar egentligen inte nånting. Man kanske har en bild av att det vita huset ligger i en sorts omgivning och sen visar det sig att det ser helt annorlunda ut när man kommer dit.
Det konstiga om brevlådor med tulpaner på blir självklart när man ser dem.

Heja dig!
(Sen kan det vara så att om man läser beskrivningar för "sent" på kvällen så "går" det helt enkelt inte att förstå. Men på't igen så ska du se!)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 08:03   #3
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Oj vad krångligt det hela är.

Jag ska nog ta ett billigt skitgarn, som jag också har ett tjog av och sticka i det, bara för att se om jag kan få grepp om stickbeskrivningen.

Blir nog.......intressant!
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 11:22   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Men det är inte krångligt. Bara ovant.

Läs en instruktion i taget. (Läs några meningar till för säkerhets skull. Ibland kommer ett "gör samtidigt" lite längre ner i texten. Det är dumt att missa nåt sånt. Men lägg det inte på minnet just då, om det inte är nåt "gör samtidigt, alltså.)

Och så när du gjort det som står i instruktionen läser du nästa.

Osv. Ungefär som man äter en elefant: en tugga i taget.

Att jag sen är sån att jag skriver massor av text är för att jag "pratar".
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 14:12   #5
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Jojo, självklart tar jag en mening i taget. Inte som att jag har något val precis.

Känns dock som att hela "stickmönsterindustrin" hade verkligen behövt anställa ett gäng med kognitionsvetare som kan bringa reda och någon form av standard i stickbeskrivningarna. Gärna med tydliga mönsterscheman a la broderimönster och/eller ikeas monteringsmanualer.

Det MÅSTE ju gå att skriva en instruktion utan att krångla till det så förbaskat.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 15:00   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Det sägs att Garnstudio har ett onödigt krångligt sätt att skriva stickmönster. Jag har nog aldrig använt dem, så jag vet inte. Att det kommer många frågor på deras mönster kan betyda två saker: de är väldigt ofta använda och/eller de är krångligt skrivna.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 15:10   #7
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Jag har stickat denna mössa från Garnstudio. Mössan är visserligen i enklaste laget, det lär nog vara tämligen svårt att krångla till den stickbeskrivningen. Det är det enda från dem jag har stickat så jag har personligen ingen större erfarenhet än så gällande Garnstudions mönster och mössan var ju som sagt enkel och stickbeskrivningen lättfattlig.

Hur som haver, jag ska påbörja tröjan ikväll och återkomma med fler frågor. Lär bli lika många frågor som varv på stickningen.

Suck.....
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons