![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
beräkna tygåtgång när bredd avviker från mönster
Hmmm ja det här borde man ju kunna... men det är ju så sällan man köper tyg som är 180 breda.
så om jag behöver tex 185 vad behöver jag på ett som är 180 brett för man kan ju inte lägga tyg/mönster hur som helst. Det här gäller ett joggingtyg till en onepiece overall ![]() Eller finns det t.o.m en formel eller något?? lite pinigt att man inte kan det här faktiskt.. istället för att exprimentera så frågar jag istället!! sparar tid och kan få sy snabbare istället ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Som regel är det längden + ärmen man utgår från
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
hmmm ok har jag fattat detta rätt nu?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Längden på mönstret + ärmen 2 gånger, då har Du den längd på tyget som Du behöver
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
ahaaaa
ja men det låter ju bra!!! tackar så mycket Dahlia
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
De mönster jag har så ska ärmdelarna ligga mot vikt kant på tyget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Om du har mönsterdelarna färdiga tycker jag det enklaste är att lägga ut dem på ett bord eller golvet. Mät ut halva tygets bredd och prova dig fram hur mycket tyg som går åt.
Jag tror inte du behöver två ärmländer om det är en barnstorlek du ska sy. Även om ärmen ska ligga mot viktkant så går det vika om tyget så du får dem jämnte varandra. Vik tyget som vanligt och klipp ut fram och bakstycke. Vik sedan om tyget så du får två vikta kanter. Stadkanterna ligger mot varandra. Hoppas du fårstår hur jag menar. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:00.