Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-29, 17:21   #1
xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx är inte uppkopplad

Question trådspänningsproblem med Husqvarna quilt designer, någon mer???

Jag har en Husqvarna Quilt Designer och är/har varit helnöjd med den. Lätt att kvilta på, frihandsbrodera, roliga dekorsömmar mm mm Men nu är det tredje gången på lite drygt tre år som trådspänningen krånglar. Den ska ju inte behövas ändras manuellt alls, utan sensorsystemet ska ju själv känna av. Och det är väl där problemet ligger. När jag syr vanligt fungerar det, när jag sätter på dragkedjspressarfoten så blir trådspänningen helt kass. Ringde till affären som sa att den behöver komma in och justeras, ska man behöva det varje år?? En vännina som har samma maskin har aldrig haft inne sin maskin och aldrig haft krångel med trådspänningen, (Hon syr ifs inte lika mkt, och har haft den kortare tid, men ändå) De andra gångerna den krånglat har det varit sicksacken eller raksömmen. Är jättenoga med rengöring, byte av nål mm.Stängde av maskinen, bytte tråd och sydde helt andra sömmar med andra pressarfötter och det blev bra. Provsydde i en dragkedja och det blev bra. Så satte jag igång igen med det riktiga projektet och igen totalt misslyckat. Tror jag blir tokig!! Någon annan med samma problem??? Funderar på om min maskin är ett måndagsexemplar? Och är också lite sugen på att byta upp mig till nr 2 och därmed kanske kunna köpa till brodertillsatsen, men det kanske blir lika dant???
/Gunnel

Senast redigerad av xxxxxxxxxx den 2005-09-29 klockan 20:47.
xxxxxxxxxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-30, 10:47   #2
Janne Janne är inte uppkopplad

Några enkla knep..

Hej Gunnel

Några enkla knep kan man prova med om det blir fel i sömmen.

1. Se efter att maskinen är rätt trädd, det kan ibland vara så att undertråden inte har spänts fast under trådfjädern till följd av att trådspänningen blir fel. Rätt trädd undertråd då ska tråden synas ligga över undertrådsspolen.

2. Prova med en annan trådrulle, ibland kan det vara tråden som släpper färg på trådbrickorna till följd av fel trådspänning, blir det bra med en annan trådrulle ( prova gärna med en vit ) då har du problem med just den trådrullen.

3. När du trär din symaskins övertråd finns det tre st.trådspänningsbrickor, det går att lägga tråden på två sidor om en centrumbricka, prova att trä symaskinen först på den bakre sidan och sedan på den främre sidan.
Blir det dålig trådspänning på någon av sidorna kan det finnas tråd rester i mellan brickorna, peta försiktigt med en tunn nål mellan brickorna och se om det kommer upp någon liten tråd/ damm tuss.
Om du ställer ner pressarfoten och sedan drar i övertråden ovanför nålen så ska det gå tungt att dra i övertråden.

4. Givetvis ska även nålen vara ny så att den inte påverkar det hela.

Får du i alla fall inte en bra söm bör du vända dig till en auktoriserad Husqvarna service verkstad för en större kontroll.

Hälsningar:
Jan Lindström
Fackman på Husqvarna Viking i Sandviken
www.husqvarnasandviken.com
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 10:44   #3

Fortfarande problem

Tack Janne!
Så bra med en "husqvarnaexpert" på listan. Jag följde dina råd - och allt fungerar tills jag byter till dragkedjsfoten, och börjar sy i dragkedjan, då ballar trådspänningen fullständigt ur! Måste väl vara något fel på sensorsystemet?? Så nu har jag packat ihop maskinen och ska åka till min husqvarnaaffär och lämna in den. När jag ändå har dig på "tråden" - passar jag på att fråga ett par frågor: Är det rimligt att behöva lämna in maskinen 3 ggr på 3 år för samma fel?? Är alla dessa maskiner så här känsliga eller är det fel på min??
En fråga till om det är OK. Kan man sätta på en brodertillsats på min maskin eller måste man ha quildesigenr 2? Denna tillsats fungerar de broderierna bra? Är egentligen inte så intresserad av maskinbroderi, men skulle vilja ha möjligheten. Annars har jag verkligen älskat min maskin med alla extra tillbehör att köpa till och d-stitchcarden.
/Gunnel
Gammal 2005-10-01, 14:23   #4
Janne Janne är inte uppkopplad

Trådproblem..

Hej igen Gunnel

Tråkigt att det trasslar för dig fortfarande, lite konstigt att du får problem vid just sömnaden av dragkedjan - håller du i övertråden vi sömstart?
Pressarfoten håller normalt fast tråden men du kanske inte får övertråden att sitta fast under pressarfoten vi sömstarten av dradkedjan och då får man trassel i sömstarten.

Sen ett förtydligande med Sensorsystemet - det ser till att pressarfotstrycket hålls konstant till det material du syr i, tunt eller kraftigt så har du samma tryck mot tyget och den för automatiskt upp och ner din pressarfot.

Det är din unika Sömnadsguide som reglerar trådspänningen, när du väljer ett material så justerar Designer symaskinerna in trådspänningen och sömmens utséende efter det material du har valt.

Obs! maskinen kommer ihåg vad du senast valde och ligger kvar i det läget nästa gång du ska sy, har du tidigare valt ett ex. tunt elastiskt material och nu ska sy på ett kraftigt stabilt, är inställningarna inte rätt tills du själv väljer in det kraftiga materialet i Sömnadsguiden.

Du kan inte kompletera med en Broderenhet till din Quilt Designer ( köpt ca. 2002 - 03 ). Maskinen heter nästa lika idag, Quilt Designer II, och den kan brodera med en Broderenhet, till ett högre inköpspris också.

Har du frågor kontakta oss gärna.
Hälsningar: Janne
Husqvarna Viking symaskiner i Sandviken
Tel. 026 - 25 36 74
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 20:55   #5

Tack för all information. Jag har lämnat in min maskin idag så får jag se vad de säger./Gunnel
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:57.