Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-25, 15:44   #1
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Datakoppling till Bernina Virtuosa 153

Jag har en programvara för datorn till min Bernina Virtuosa 153 QE som man kan byta ut en del av sömmarna i maskinen med. Jättekul faktiskt och man får ju tillgång till oändligt många fler sömmar.

Problemet för mig är att jag har bytt dator och att min nya bärbara inte har serieport. Jag har provat med en adapter utan att få det att fungera. I affären säger handlaren att han inte försår sig något på data och jag har skrivit och frågat på Berninas hemsida massor med gånger utan att få ett svar.

Finns det någon som har en lösning? Annars blir jag ju tvungen att byta symaksin!:-(

Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 16:01   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
När jag bytte bärbar fick jag också använda adapter. Jag fick först felmeddelanden, men det gick att lösa. Det hade att göra med att adaptern sattes som port nummer 5 elelr något sådant i datorn konfiguration. Jag ändrade det till 2 eller 3 och såg till att CPS (som jag antar att det är du har) sattes på samma nummer.
Har lite bråttom just nu, men kan återkomma senare med vad det är för inställningar jag menar. Du ska se attd et ska gå att få igång i alla fall!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 17:34   #3
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Då ska vi se, nu har jag lite bättre tid!
När du ahr din adapter i USB-posrten (jag antar att det är en USB till serieportadapter du har), öppna Windows kontrollpanel. Gå in i System, Enhethanteraren, Portar och välj din adapter. Portinställningar, Avancerat och där står det antagline portnumemr 5. Ändra till exempel till 2 (brukar ofta vara ledig). I ditt CPS ändrar du till samma portnummer.
Nu ska det gå bra! Det gör det i alla fall med min adapter från ST-Lab.
Så ny symaskin behöver du säkert inte skaffa dig! På sin höjd en ny adapter för någon hundring! Troligen inte ens det!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 17:47   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Stort tack för ditt mycket rediga och klara svar. :-)

Tännkte väl att det skulle finnas någon lösning. Jag är så nöjd med symaskinen i övrigt så det känndes lite fånigt att ens överväga att skaffa en ny. Nu ska här testas! :-)
Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 17:51   #5
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Berätta hur det går!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 19:09   #6
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Nu har jag farit runt här och letat efter adaptern. Jag tror att jag har lånat ut den till en som ville testa till sin dator och eftersom jag inte behövde den.... Jag rapporterar när jag fått tillbaks den och har provat med symaskien,

Vad har du för symaskin?

Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 19:43   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag har en Artista 180 som jag köpte begagnad för ett knappt år sedan för att få större brodyryta än den 10x10-maskin jag hade. Och så visade det sig ju vara en fantastiskt bra symaskin också!! Jag har köpt nytt att brodera med nu, men Artistan har blivit min fasta symaskin som alltid står framme, Måste sy ett mjuksdammskydd till den, så jag slipper sätta över den fula hårda huven. För dammskydd behövs här hemma...
Jag blev verkligen lättad när det funkade med USB-seriell adaptern till min nya dator. Annars hade jag fått ha kvar den gamla i syrummet, men jag är glad att kunna låta en som behöver den bättre kunna få ha den istället! Men det var frustrerande ett tag innan jag kom på vad som vad som behövde göras!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-30, 19:11   #8
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hej igen!

Nu har jag provat och det fungerar! Adaptern hade parkerat sig på en avlägsäen virtuell comport men jag ändrade både den och i programmet och det gick hur bra som helst att få kontakt och föra över sömmar.
Efter det att min gamla bärbara lämnade in så har jag burit symaskinen till min stationära dator i mitt sovrum, krupit på golvet för att ansluta etc. Fullt möjligt men nu har windowspartitionen brakat ihop på den så den går med enbart linux. Därav det stora behovet av att kunna använda min nya bärbara.

Visst är det fantakstika symaskiner! När jag köpte min gick jag runt och provsydde med mina allra besvärligaste tyger. Bernina var den enda som sydde snyggt i allt utan att man behövde ändra och jocka med andra trådar, ändrad trådspänning, specialnålar mm.

Stort tack för att du hjälpte mig lösa problemet med anslutningen!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-30, 19:31   #9
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Vilka glada nyheter! Vad bar att du kom och berättade!
Ha en bra syhelg!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons