![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Hej, har gett mig på att sticka en tröja för första gången och nu har jag kört fast..
Det står såhär och jag kan inte alls förstå HUR jag ska göra: Jag har 58m. "Avm för nacken de mittersta 16 m och sticka var sida för sig. Avm ytterligare varannat v 1-1m för nacken. OBS! Börja snedda för axeln 2 v nedanför 1:a avm för nacken. Avm varannat v 5-5-5-4 m". Snälla kan någon försöka förklara i skrift hur jag ska göra? TACK! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det är tre moment som ska ske och de måste ske samtidigt eftersom de sitter så till på tröjan. Jag beskriver dem istället i "sy-termer":
1. Klipp av mitt bak för nackhålet. 2. Forma nackhålet så det blir lite rundat i sidorna inte bara ett 1_1 -schakt rakt ned utan ett U så att säga. 3. Axlarna ska inte vara alldeles raka/horisontella utan de ska lutas lite så att högsta punkten på axelsömmarna ska sitta in mot halsen. Lutningen ska ha sin lägsta punkt nedanför urtaget för nacken. Hänger du med på vilket resultat du ska förvänta dig? Då ska vi se ... Börja med att avmaska 5 maskor i var sida för axlarna. (Det gör man i början på varvet så på ena sidan får du avmaska från rätsidan och på den andra från avigsidan.) Alltså: Avmaska 5 maskor i början på varvet (rätsidan). Sticka resten av varvet. Avmaska 5 maskor i början på varvet (avigsidan). Sticka resten av varvet. Märk ut var de mittersta 16 maskorna är. (Har du tillräckligt tunna stickor kan du sätta säkerhetsnålar runt stickorna,mellan maskorna, som gräns för att skilja dem från de andra.) Avmaska 5 maskor till i början på varvet (rätsidan.) När du kommer till första säkerhetsnålen: sticka två maskor bortanför säkerhetsnålen. (nålen tar du bort nu) Trä den första maskan över den andra (= maska av), Sticka en maska. Trä den förra maskan över den. Fortsätt så tills du kommer fram till nästa säkerhetsnål, Då stickar du första maskan efter säkerhetsnålen och trär den sista maskan före nålen över den. Nu har du maskat av 16 maskor. Sticka resten av varvet. Nu har du "ett stort hål" i mitten av stickningen. Du kan nu inte använda samma garn till båda sidorna. Två möjligheter finns. Du fortsätter att sticka klart den axeln som garnet sitter vid och sen när den är klar så gör du den andra. Eller så stickar du fram till hålet. Säger "hoppsan" och tar en ny garnände och börjar sticka med den vidare bort på den andra axeln, och så stickar du båda sidorna typ samtidigt. Det är lämpligt om man stickar djupa urringningar på ett framstycke t ex så man säkert stickat lika många varv. Här är det inte så många varv kvar. Men jag beskriver enligt *hoppsan*-modellen, båda axlarna samtidigt alltså. Avmaska de första 5 maskorna (avigsidan) *säg hoppsan och gör andra axeln* ta en ny garnände och avmaska första maskan (den in mot halsen). Sticka resten av varvet. Avmaska 5 maskor (rätsidan) sticka fram till halsen. *säg hoppsan* byt garn i din hand. Maska av 1 maska och sticka resten. Avmaska de första 5 maskorna (avigsidan) . Sticka fram till halsen. *säg hoppsan* byt garnände. Avmaska 1 maska. Sticka resten av varvet. Avmaska de första 4 maskorna. sticka fram till halsen, *säg hoppsan* byt garnände. avmaska 1 maska. sticka resten. Avmaska de första 4 maskorna. sticka resten av varvet. Sen antar jag att det inte finns fler maskor? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Cessi, jag vill bara säga att jag älskar dina förklaringar av stickmoment.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Tack så jättemycket!
Nu har jag stickat enligt din beskrivning ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:23.