![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Kantavslutning till svängd söm
Hej! Jag ska sy en klänning som har svängda sömmar. Dessa ska klippas jack i och pressas isär. Dessvärre syr jag i polyestersatin som fransar sig något fruktansvärt, och det känns inte så bra att lämna "råa" kanter.
Egentligen borde jag väl fodra klänningen, men jag är nybörjare och vet inte hur jag ska bära mig åt vid ärmar och blixtlås. Det står inget om foder i mönsterbeskrivningen. Några idéer? Jag syr efter det här mönstret: http://www.simplicity.com/p-2355-misses-dresses.aspx |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Sicksacka eller overlocka alla delar, då fransar det sig inte.
Som det ser ut på mönstret så är inte den modellen fodrad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Rundskuren kjol har jag fållat genom att overlocka kanten med lite för mycket övermatning, så den drar ihop sig lite. Sen går den bra att pressa in och sy fast med en stickning. Förutsatt att du har en overlock förstås.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Dahlia: Kommer sicksacksömmen att hålla även där jag har klippt jack? Det är egentligen bara den biten jag är bekymrad över.
Overlock har jag inte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det blir avbrott i sömmen när man jackar den, men den brukar hålla.
Du ska ju inte klippa ända in till raksömmen, utan bara jacka lite i sömsmånen så att tyget inte är så sträckt vid svängarna. Eller försök att klippa mellan stygnen på sicksacken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Vad bra, då kan jag sätta igång med syendet! Tusen tack!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:41.