Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-07-01, 11:25   #1
failonesagain failonesagain är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 1
Hur syr jag en cape? hjälp snälla...

Hejsan!

Jag tänkte att jag kunde få hjälp från er alla kunniga sömmerskor att sy en så kallad capelet, en kortare cape. Jag är inte expert på att sy, men jag har sytt ett tag och skapat både klänning och kjol, men nu vill jag göra en cape av ett underbart toile de jouy tyg jag hittat second hand. Här via länken ser ni hur jag vill att capen skall se ut (fast i vanligt tyg förstås, men modellen är jag ute efter med krage och dubbelknäppning, fast jag hade tänkt att göra en fusk knäppning med tryckknappar på insidan som fästes) - LÄNK:

http://www.kaboodle.com/reviews/pret...n-sz-12-18-pdf

Är det någon som kan hjälpa mig att på ett lite förenklat sätt kunna sy denna cape? Är så tacksam för svar!
Mvh Ewelyn.
failonesagain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 13:16   #2
SannaL SannaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 113
att göra ett eget mönster till en sådan är jättelätt. Först mäter du ut hur vid du vill ha den Detta mått kan vara mellan halslinjen och hur långt ner på armen du vill att den ska gå. Den modellen du vill ha ser ut att vara ca 40 cm (beroende på hur lång man är). Man gör sedan en cirkel med diametern (80)+ hur mycket man vill att det ska överlappa med ca 25cm(knäppningen). Rita ut på mönsterpapper.
Klipp upp från nederkant till mitten av pappret. Lägg över de 20-25 cm som man ska ha som knäppning uppe på mönstret. Vik de sedan till en fjärdedels cirkel. Klipp ut halsrigningen mät runt en t-tröja jacka hur urringad du ill ha den (ca tio cm). Klipp bort toppen på mönstret efter detta mått. den biten som blir bortklippt har rätt rundning för att ha som utgång när man gör kragen.
Blir du hjälpt av detta eller krånglade jag till det?
Lycka till
//Sanna
SannaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons