![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Vad gör jag för fel?
Har två problem som ni kanske kan hjälpa mig med!
![]() Ska sy zick-zack runt ett stycke av ett ganska normaltunt bomullstyg. Som tur var hade jag en provlapp att testa på. Jag får helt enkelt inte till det. Det drar sig och blir stora hål vilken trådspänning (över) eller stygnlängd-bredd jag än testar med. Kan det vara nålen? Har en nål som borde passa till tygtypen och som inte är använd speciellt mycket. Mitt andra problem är att ibland när man tar bort tyget ur symaskinen så har jag 3 undertrådar. Är som om övertråden fastnar och går ett extra varv när spolen sitter. Var beror detta på? Har en Huskvarna Viking E20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
städa ur maskinen (låter som det kan va damm i den) och testa sen med annan tråd både över och under
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
Citat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det där med 3 trådar kan bero på att nålen inte är i rätt position, den ska vara på väg ner då får man bara två trådar...
Vad händer om du sicksackar en bit in på tyget och sedan klipper rent istället? Skulle det funka? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ditt första problem vet jag inte om jag kan hjälpa dig med, möjligen är det så att trådarna i tyget är glattare och glesare vävda än vad det ser ut. Om tyget inte är för tjockt kan du testa att vika kanten smalt medan du sicksackar, så att du sicksackar i dubbelt tyg. Då glider trådarna inte lika lätt. Annars kan du testa trestegssicksack. Då fördelas sömmen på fler stygn. Är det bara att nålen tränger undan trådar som ställer till det kan du alltid prova med tunnare nål.
Ditt andra bekymmer däremot är enkelt. Du har helt enkelt stannat "mitt i" ett stygn. Du har stannat när undertåden gått ner för att hämta undertråden, men inte hunnit tillbaka upp än. Då bildar övertråden en ögla ner under stygnplåten. Dra bara lite på handhjulet (dra lite i tyget under tiden så trådarna är spännda), så kommer öglan lossna och komma upp igen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
Citat:
![]() ![]() Gick bättre att sicksacka med dubbelt tyg. Tyget var troligen tunnare än vad det såg ut att vara... Tack för hjälpen alla! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
På mekaniska symaskiner får man se till själv att nålen är i rätt läge innan man drar loss tyget.
Man kan titta på metallpinnen som rör på sig upp till. Den ska vara i dess högsta läge när man ska dra loss. Man får veva på handhjulet tills det är högst upp och sedan kan man avsluta. På moderna symakiner kan det tyvärr vara svårt att se metallarmen (grr, jag avskyr det att de gömmer allt på moderna symaskiner... svårare att städa också!) men om man kikar noga kan man se. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
startar man sy i "nerförsbacke" dvs när nålen är på väg ner i maskinen dras inte tråden ur nålsögat....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:23.