![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Husqvarna lily 530 eller Janome Jubilee 85?
Hej!
Jag har tagit upp sömnad igen efter ett par år då jag mest ägnat mig åt broderi. Jag har för tillfället lånat in mors symaskin men har nu fått erbjudande att köpa en vänninas maskiner då hon lider av MS. Till saken hör att jag känner att en maskin är mer än nog att börja med men vet inte vilken av dem jag vill köpa så jag vill gärna höra eran input om respektive maskiner. Den ena är en Husqvarna lily 530, så den har några år ppå nacken men symaskiner lever ju länge, den andra är en Janome Jubilee 85 som knappt är använd då hennes MS eskalerade kraftigt. Vill gärna höra possitivt och negativt om dessa 2 maskiner. Tack på förhand! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det bästa tipset är att provsy bägge i olika kvalitéer i de olika
sömmarna, testsy även knapphålen. Då vet du vilken maskin som passar just dig. Bägge maskinerna är bra. Att ge råd i symaskiner för andra är lite vanskligt, vad som passar en person kanske inte passar en annan. Det är ju ändå du som skall använda maskinen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag håller med, provsy.
Kan ingenting om Janomes maskin men Lilyn vet jag desto mer om. Jag hade en Lily som första maskin. Jag fick den 1998 och den funkar lika bra fortfarande. Den har nu fått flytta hem till min mamma men jag saknar den. En mycket bra maskin! Jag har faktiskt inget negativt att säga om den. Den syr fint i de mesta material och är tålig. Har några mönstersömmar men inte så många. Kort sagt en bra och stabil maskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag instämmer om Lily som liknar till en del Husqvarna Rose
när det gäller just sömnadbiten, Lily är en väldigt bra maskin, svensktillverkad. (Rose (brodermaskin) har en del ytterligare finesser i sömnadsdelen). Men som sagt - Janome är också bra så det är en ren smaksak. Testa också att sy sömmarna i halkiga svårare material som supertunn crepe back satin silk, jeanstyger, frotté etc. Likaså stretchsömmen i trikå, jersey, Då ser du vad resp maskin går för. En bra maskin skall klara det här. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:44.