Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-05-19, 17:56   #1
Xenia Xenia är inte uppkopplad

Hål i stretchtyg trots ny ballpoint-nål

Jag har sytt i sweatshirttyg och noterade att en söm som är speciellt belastad (grenen) har orsakat hål i ena av de två ihopsydda tygbitarna. Jag har använt en stretchsöm på min "vanliga" Husqvarna (den som ser ut som raksöm blandad med sick-sack _ _/\__ _ /\_ _) Jag noterar dock att sömen är rätt spänd, d v s blir svårsprättad till skillnad mot köpta sweatshirt-kläder där sömmen ligger ovanpå tyget. Jag använde ball-point nål stl 90 som var nyinköpt för ändamålet.

Hmm just det, jag glömde att säga att just den sömmen går längs med tygets trådriktning.
Xenia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 19:29   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Jag tror att orsaken förmodligen är någon av dom vanliga ändå, faktiskt.
Det händer att nålar man köper är defekta. Så att nålen är ny är ingen 100% garanti för att den är bra. Kvaliten kan såklart variera en del mellan olika märken också.
Det kan också hända att nålen du använder är för grov för tyget du syr i.
Ytterligare en variant är såklart att tyget helt enkelt inte är av särskillt bra kvalite och helt enkelt går sönder lätt.
För hög trådspänning kan också vara problemet, har du provat att justera den? Till och med dålig tråd kan vara ett problem, eftersom en ojämn tråd nöter mer på tygfibrerna än en slät.
Det troligaste är väl att det är en kombination av flera faktorer.

Sömmen du använder är enligt min bruksanvisning en osynlig fållsöm till elastiskt tyg. Prova med sömmen som ser ut mer såhär: _/_/_/
Jag tror inte det är det som orsakar hålen i ditt tyg, men det ger nog en snyggare söm på tygets räta i alla fall och eventuellt en jämnare belastning av tyget.

Hoppas du reder ut det.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 20:48   #3

Tack, jag har provat att sy med två olika nålar på testtygbitar. Men om man sliter tillräckligt mycket på tyget så kommer det att gå sönder. Jag kan ju bara justera övertrådens trådspänning och undertråden är konstant. Det jag skulle vilja är att både över och undertråd är lösare. Men det går inte :-(. Har sytt in plagget lite så att det blir mindre "häng" och därmed mindre påfrestningar på sömmen. Den var helt gigantisk över min rumpa tidigare...så varje gång jag satte mig ner drogs mittsömmen över ryggen ut och efter ett tag så tror jag att tråden nötte ut tyget.

Jag bara antog att tråden som jag beställde via Stof och Stil skulle passa till deras egna sweatshirttyg eftersom det var de som rekommenderade den. (Jepp det är en vuxenspakrdräkt jag har sytt ;-) )
Gammal 2011-05-19, 20:51   #4

Stoff o stils tråd har tyvärr inte världens bästa rykte. Prova med Güterman, mölnlycke eller nåt istället.
Gammal 2011-05-19, 20:57   #5

AHA! Det är därför som andra trådar är minst dubbelt så dyra!
Gammal 2011-05-19, 21:02   #6

Jo, man får vad man betalar för, för det mesta.
Gammal 2011-05-20, 06:57   #7

Hmm fast det skumma är att just det (gula)tyget som har gått sönder mest har jag antingen endast använd övertråd från Stoff och Stil och undertråd från Gütermann eller bägge från gütermann (polyester). Det andra tyget (cerise) har bara gått sönder på ett ställe (jag har hälften gult och hälften cerise)

MYCKET skumt!

Funderar på om jag har använt en för stor nål. Har även en tvillingnål till stretch på 75. Kan man använda tvillingnål till att sy ihop två tygbitar och inte bara till fållning?

Det är bara så surt när jag tycker att jag har gjort "allting rätt" och ändå visar det sig efter några gångers användande att det blev fel! Dyrt om inte annat! Har dessutom precis lagt en order på nytt tyg precis innan jag upptäckte dessa. Har tappat sugen lite. Hade nog varit enklare och billigare att gå ut på stan och köpa en i alla fall!
Gammal 2011-05-20, 09:45   #8

Citat:
Xenia skrev: Visa inlägg
Hmm fast det skumma är att just det (gula)tyget som har gått sönder mest har jag antingen endast använd övertråd från Stoff och Stil och undertråd från Gütermann eller bägge från gütermann (polyester). Det andra tyget (cerise) har bara gått sönder på ett ställe (jag har hälften gult och hälften cerise)

MYCKET skumt!

Funderar på om jag har använt en för stor nål. Har även en tvillingnål till stretch på 75. Kan man använda tvillingnål till att sy ihop två tygbitar och inte bara till fållning?

Det är bara så surt när jag tycker att jag har gjort "allting rätt" och ändå visar det sig efter några gångers användande att det blev fel! Dyrt om inte annat! Har dessutom precis lagt en order på nytt tyg precis innan jag upptäckte dessa. Har tappat sugen lite. Hade nog varit enklare och billigare att gå ut på stan och köpa en i alla fall!
Jag glömde att skriva att det är den cerisa tråden som kommer från stoff och stil. Min teori just nu är att min maskin lätt får spatt när jag syr med en mer "avancerad" söm. Om jag "gasar" på för mycket så trasslar tråden lätt ihop sig i nålen. Så då kanske det uppstår höga krafter på tyget och sliter sönder det. Så en tvillingnål underlättar ju för maskinen och minskar kanske förslitningen på tyget. Fast då måste man väl se till att ha tillräckligt med tyg för bägge raksömmarna till sömsmån.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:57.