![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Sy i fleece -vilken söm??
Har börjat sy en del i fleece och är lite förvirrad.
För det första - vilken nål till symaskinen gäller, den vanliga eller strech? Och vilken söm ska jag använda? Rak eller sicksack? Har ingen strechsöm på min maskin. Jag har hittills sytt en del med raksöm som funkat fint samt råkat ut för att några sömmar spricker om man drar i det. Har kanske med trådspänningen att göra också? Tacksam för alla tips... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hejsan, jag har sytt massor med kläder i fleece, drygt 100 jackor, 28 halsdukar, byxor, 38 overaller mm,, så här har jag gjort, jag har använt vanlig nål, har sytt med vanlig raksöm och har ställt in maskinen på 3 i stygnlängd, har jag sytt halsduk mm, som ska kantas, även fast fleece inte fransar sig, så är en halsduk mer utsatt än innersömmarna på kläder, då har jag använt 3-stegs sicksack, jag minskar även pressarfotstrycket något. Tja.. så här har jag gjort, och det har funkat jättebra
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Raksöm sppricker alltid om man töjer tyget den sitte i eftersom sömmen i sig inte är speciellt flexibel. Men till sömmar som inte ska töjas funkar det. Täta stygn ger en flexiblare söm än glesa.
Men man kan göra en fuskvariant av elastisk raksöm ochså genom att använda sig av en väldigt smal, tät sicksack (kanske stygnbredd 1mm och stygnlängd 2,5mm till exempel). I tjocka, mjuka tyger, som fleece, så blir det ändå slätt och fint. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:10.