![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Problem med axelbandslöst
Ska på bröllop i sommar och har en så tydlig bild av vad jag ska sy. Jag vill att livet ska ha en sweetheart-urringning utan axelband. Jag provade mönstret idag och livet sitter jättefint. Ett tag...
Problemet är att "kullarna" i urrigningen säckar ihop lite högst upp, förstår ni vad jag menar? Hur kan detta undvikas. Sydde i ett betydligt stadigare tyg än vad jag har planerat att sy klänningen i, så jag vet inte om det skulle hjälpa så mycket med mellanlägg. Rigelinband? Har inget hemma men skulle det kunna fungera? Tanken var att jag skulle ha skenor så jag sydde fast kanaler i fodret, provade med ganska styva plastskenor men det blev inte bra, har aldrig provat rigelinband så jag vet inte hur pass böjbara de är. Har börjat spåna på en snygg axelbandslösning men det känns så fel att lämna ursprungsiden men ideerna börjar sina... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hejsan.
Hoppas att du får hjälp här på sidan. Jag sydde min brudklänning utan axelband. Fast hade inga skenor osv , men den var så tight så den höll uppe.(1988, så jag kommer inte ihåg hur jag sydde helt exakt) Dock så kan du kanske kolla på de duktiga tjejer som syr korsett. (Om de inte svara ska du kanske kika lite i trådarna med korsett) Lycka till med projektet. GE INTE UPP. Mvh Pia L |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Raderat - svarade på något annat än det du frågade om.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Forumvärd
|
Till att börja med måste klänningen vara väldigt tajt. Om den säckar ihop är frågan om den faktiskt sitter tillräckligt bra. Sedan finns det ytterligare knep.
Se till att du har en riktigt bra axelbandslös bh som sitter uppe ordentligt. Gör den det, då kan du i värsta fall delvis fästa klänningen i den, men även om du inte gör så så behöver den fortfarande finnas det som grund för att klänningen ska kunna "hängas upp". Från axelbandslösa balklänningar kan du låna principen med plastskenor i sömmarna. Vilka sömmar man väljer att använda det i varierar, personligen så upplever jag att de tappar form och mest gör ont efter ett tag. Jag skulle nog snarare använda riktigt smala spiralstål om jag var i det läget. Sätt också gärna skenorna i ett riktigt stadigt foder som du har under i överlivet. Att ha ett band i midjan som stängs separat och som kan regleras så att det sitter riktigt tajt kan också göra att klänningen hålls uppe bättre. Jag skulle föreslå att du tar en titt i de trådar kring balklänningar som finns här. Väldigt många bra tips har gåtts igenom grundligt där. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag har en bra axelbandslös BH men det är tyget som hamnar ovanför BH:n som blir lite vikt. Vill helst inte ha den mer urringad än vad den redan är.
Den sitter redan väldigt tajt, behöver det där lilla utrymmet för de där djupa andetagen ![]() Jag har så pass lite former så skenor känns lite trist då de som sagt plattar ut lite. Det måste alltså stabiliseras på något sätt, skulle det kunna hjälpa om jag lägger in en till söm? Framstycket har idag två sömmar men jag skulle kunna tänka mig att lägga in två till om dte hjälper. Passpoaler kanske? Eller ett väldigt väldigt stadigt foder? Det är väl bara att prova antar jag men det tar ju sådan tid (och tyg). |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Kanske du kan lägga in bågar i överkanten? ..som i en bh fast upp och ner? Jag experimenterar lite med dragfjäder för andra syften men det kanske kan vara ett material du också har nytta av. Ex.vis -> http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=158795494
Den är böjlig och går att forma över en kastrull med kokande vatten om det skulle behövas. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag hade funderat lite på om man kunde lägga in något i överkanten och det där med dragfjäder låter som en jättebra ide dreamcatcher, älskar verkligen denna sida
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:20.