Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-04, 16:08   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad

Question mini pressarfot?

Finns det någon pressarfor som är avsedd för sömnad av pytte grejer? Dottern har en största önskan. Att få välja tyger till sina barbiekläder.Så innan jag ger mig på detta så frågar jag om det finns någon sådan pressarfot. Det är ju så himla smått!!!
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 21:38   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag måste säga att det är bättre med stor greppsyta pga att man verkligen behöver all grepp man kan få..

Om man har en symaskin där man kan ställa nålpositionen fritt (mer än bara mitten, höge, vänster) så tycker jag att du ska justera tills du har exakt 6 mm (eller vad din sömsmån är) till kanten. Då kan du nyttja fulla pressarfotens bredd till att mata tyget med för det behövs verkligen. Men här kan man inte ha raksömsplåten (se nedan)

Om du inte har sådan symaskin kan du göra som jag: ta en spetsig permanent penna och mät ut 6 mm och rita linje på pressarfoten. Eller sätta ut tejp på stygnplåten, men då skyms det ju visserligen och inte lika bra idé.

Och en 3:e förslag, ta "quilt"-foten. Den har vanligen 6 mm bredd. Men där förlorar man på gripytan. Det finns speciella fot som är 6 mm på ena sidan och fullbred på andra sidan, vilket är ju bra.

Och om man syr med nålen centrerad (dvs inte efter första förslaget) så kan du göra som jag: köpa stygnplåt för raksöm, den har bara en cirkelrund hål och då minimierar risken för tugga/svälja tyg! Kom bara ihåg att byt plåt när du ska sicksacka. (men där har jag en annan maskin för.. )
Underlättar om man har maskin där man bara behöver snäppa på/av eller dra på/av plåten och inte behöver skruva hela tiden. Sedan så finns den här lösningen tyvärr inte för alla symaskiner. Jag hittade min efter 2 års idogt letande båda online och offline.

Att hålla i tråden när man börjar sy är också bra vid pyttejobb.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 08:20   #3
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad

spännande

se där! Vad skulle man göra utan er här...

min maskin kan ändra nålens läge steglöst... det var väl bra redan då om man vill ha den varianten som approach för ämnet

nålplåt för raksöm har jag planerat att köpa ändå, för just sådant som ofta blir uppätet och tuggat.

vad smart att ha en maskin till ziggandet. Jag har ett par maskiner till ifall man behöver zigga emellan.. så jag har ju nästan utrustningen då!

så det verkar som att jag nog ska kunna få kläm på det och kunna testa och se vad som passar mig hmmmmmm och Jane (mina maskiner har namn)

är en genomskinlig pressarfot bra? eller vilken typ av pressarfot använder du? använder du någon fot som är speciell eller en helt standard?
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 12:21   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag antar att du använder den pressarfot du är van vid och tycker passar bäst.

Själv använder jag applikationsfoten för min symaskin. Inte smartaste kanske, men jag gillar den för den är kantig (dvs inte kurviga "gaffel" framåt) och för att den är lite transparent.. Men ja kanske inte bästa egentligen.. Det beror nog på hur foten ifråga är utformad..

Prova dig fram vad som fungerar bäst för dig.

Jag har 3 symaskiner som man kan sy på och på alla 3 kör jag 3 olika metoder. På min gamla 50-talare har jag en quiltfot med rätt bredd och på brothern kör jag justerad position med standardfoten.

Men jag syr till 99% på min 80-talare pfaff hobbymatic för jag gillar den bäst ergonomiskt sett. och den kan man inte ställa in nål mer än 2 olika lägen (center och vänsterställd) så jag har raksömsplåt och applikationsfoten med påritad linje..

Nu används brothern bara till brodering och gamla 50-talaren till för tuffa tag och för veckapparaten..

När jag syr dockkläder sicksackar jag i princip aldrig. jag sätter på fray check istället för det är det som är "normen" inom den dockvärld jag är. Det för att kanten inte ska fransas, och för att det inte ska bli så bulkigt om man kör sicksack. Men om det ska vändsys så behöver man ju inte göra något.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:52.