Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-11-24, 10:46   #1
Memmel Memmel är inte uppkopplad

Hur trivs ni med dessa maskiner - hjälp mig välja!

Efter krångel, krångel, krångel och åter krångel med min kombinationsmaskin har min underbara återförsäljare erbjudit mig att byta min maskin mot en separat overlock och en täcksömsmaskin. Maken och jag har diskuterat och kommit fram till att vi nog ska kunna få plats med två maskiner, så jag är sugen på att nappa på detta. Alternativet skulle vara att få en ny kombimaskin, men jag har tappat känslan...

Om jag byter mot två maskiner finns två alternativ - antingen Janome Cover Pro och en My lock 644D eller Cover Pron och en Hobbylock 2.0.
Jag har läst allt jag kunnat hitta, både här på sysidan och på nätet i övrigt men jag vill ändå gärna ha lite ytterligare feedback.

Det är framför allt detta som känns viktigt:
Jag vill kunna sy med stretchnålar.
Jag vill använda Bibbis Dor-tak-tråd.
Jag vill att overlocken ska fixa att köra över rejäla sömmar, klara tjocka lager tyg.

Jag har förstått att Cover Pron är en maskin att älska och emellanåt hata , men de flesta verkar ändå med tiden känna att man inte skulle vilja vara utan den. Har jag rätt?

Snälla, ge mig lite feedback. I slutet av veckan ska jag testsy, men jag vill ändå gärna höra ifrån er som har erfarenhet av de här maskinerna.

Hälsningar från Anette.
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 11:28   #2
gullum gullum är inte uppkopplad

Hej Anette

Vilken otur du har med overlockmaskiner.

Jag har haft både coverpro och Janome mylock 644. De är ganska bra maskiner båda två men precis som du skriver så kan coverpron vara lite grinig ibland. Finns dock en del knep som gör det lättare. Den ska man ha EL nålar till och det funkar utmärkt med dor tak tråd. Tror inte att det finns någon covermaskin som syr med stretchnålar.

644:an är en stark och snabb maskin. Den klarar tjocka tyger. Funkar också utmärkt med dor tak och syr med både stretch eller vanliga nålar.

Jag tyckte att båda maskinerna var känsliga och kunde strula till synes oförklarligt ibland. 644:an sydde väldigt bra men emellanåt började den strula och trådarna gick av hela tiden. Coverpron hade jag problem med hoppstygn då och då. Vet inte om de har rättat till problemet på senare modeller.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 12:15   #3
Kristin87 Kristin87 är inte uppkopplad

Janomes overlock har jag inget att säga om.
CoverPron däremot hade jag i ett halvår utan att komma överrens med. Det var bara krångel och jag blev arg varje gång jag skulle sy. Det var inte värt besväret tyckte jag och utnyttjade återförsäljarens nöjd-kun-garanti och bytte upp mig till BabyLock Evolve. Kär. Suverän maskin. Rätt dyr iofs men väl värd pengarna med tanke på all tid och energi jag sparat.

(Sorry om jag gjorde det svårare för dig nu...)
Kristin87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 13:46   #4
Hello Hello är inte uppkopplad

Jag har också en Babylock Evolve och är också, liksom föregående talare, toknöjd!!

Den syr jämnt och smidigt, aldrig några problem med overlocken överhuvudtaget.

Täcksömsbiten kan vara lite känsligare. Jag har aldrig sytt på en CP så jag kan inte jämföra själv, men intrycket jag får från dem som har CP är att den är MYCKET känsligare och kinkigare. Det som trixade lite för mig var att sy täcksömmar över sömsmåner (tex över sidsömmen när jag fållar en tröja). Man får absolut inte hjälpa till att mata för då går trådarna av. Det man får göra om sidsömmarna är för tjocka är att stanna när pressarfoten precis kommit fram till sidsömmen och börjar lyftas, lyfta pressarfoten och lägga något under bakkanten så att den kommer i våg, och sen är det bara att köra. Oftast funkar det dock med att bara lägga sidsömmens sömsmåner åt olika håll och sen bara sy över.

Jag använder alltid Dor Tak-tråd och stretchnålar. Det är ju vanliga symaskinsnålar, så det går bra med vilken sort som helst.

Och det är inte det minsta krångligt att byta mellan overlocken och coverlocken. Bara att flytta nålarna. Inget mera.

Senast redigerad av Hello den 2010-11-24 klockan 13:46. Anledning: Tillägg
Hello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 18:53   #5

Tack för responsen så här långt!

Jag önskar att jag hade ekonomi att köpa en babylock men det är inte aktuellt. Jag får bita ihop över de pengar jag redan lägger ut...

Jag har inte stört mig desto mer på att behöva ändra mellan täcksöm och overlocksömmar med min kombi - det har varit en smidig bit. Däremot har maskinen haft en tendens att gå sönder titt som tätt, så sammantaget har jag varit mer utan än med maskin. Jag vill ha en maskin som håller helt enkelt.

Intrycket jag fått av Cover Pron är att det kan ta tid att lära känna den och hitta rätt inställningar. Det kan jag acceptera - särskilt efter allt strul jag haft. Men man vill ju inte ha en maskin som alltid krånglar naturligtvis...

Hur som helst har jag tre saker att välja mellan - ny variant av gamla maskinen som inte fungerat, Hobbylock+Cover Pro eller Mylock+Cover Pro.

Funderar, funderar... Gärna mer feedback om någon har lust...
Någon som har positiva erfarenheter av Cover pron?
Gammal 2010-11-24, 18:55   #6
Gungner Gungner är inte uppkopplad

Hej

Jag har både en 644D och en Cover Pro, 644D har jag haft i många år och den har aldrig krånglat. Syr mycket både tunt, stretch och tjocka tyger.
Cover pron behöver man lirka lite med provsy och ställa in tråd spänning noga. Men får man allt rätt så blir det så snygga sömmar.
I somras funderade jag på att byta in båda mot en kombi maskin,för att spara plats i sy rummet. Provade lite olika men bestämde mig för att behålla båda.
Gungner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 19:33   #7
Hello Hello är inte uppkopplad

Fast jag skulle nog vilja lägga till ett alternativ, under förutsättning att du kan få pengarna tillbaka, vill säga. Jag köpte nämligen min Babylock för samma pengar som Mylock+CP skulle ha kostat. Jag trodde det var det jag skulle köpa. Men från Sewing Machines Direct fick jag köpa en Evolve som sades vara ett demoex (fast det kan jag faktiskt inte tro att det var) som kostade vad en Mylock+CP kostade i Sverige. Och som jag har förstått det så är det bara Janome han inte säljer till Sverige längre.

Lycka till med ditt val, vilket det nu blir, i alla fall!
Hello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 07:17   #8
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad

För att ge ytterligare ett alternativ...

Jag älskar min Singer overlock. Den är rejäl och har aldrig krånglat trots att det är min första overlock. Jag har sytt hundratals med kläder på den.

Jag behöver nästan aldrig justera trådspänningen, bara att välja ungefär den spänning som sömmen föreskriver. Sen är det bara att köra och det blir en snygg söm.

Den syr både coverlock och overlock och har fem trådar. Den kostade inte skjortan heller och efterföljaren lär väl ligga i samma prisklass.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 10:40   #9
Linwa Linwa är inte uppkopplad

Jag har en Pfaff Hobbylock 2.0 och är nöjd med den! Det är den första och enda overlock jag använt dock.
Använder strechnålar och DorTak-tråd med perfekt resultat. Mkt tjocka lager tyg har jag dock inte testat maskinen på så mkt under det år jag haft den. Jag har sytt i jeans (med 90-tjocklek på nålen) men bara overlockat runt kanterna då som "sicksack". Tycker det blir smidigare plagg i jeans om man kan pressa isär sömsmånerna.
Maskinen låter en hel del när man syr, jag tycker dock att det har blivit bättre med tiden.
Linwa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-27, 20:59   #10

Nu har jag varit och provat maskinerna, så nu närmar sig sanningens minut när jag måste bestämma mig...
Cover Pron känns rätt - jag vet att det finns delade meningar om den men det känns ändå som att det positiva överväger. My locken var en fröjd att sy med, matade bra och var ganska tyslåten. Det passar ju bra eftersom min enda chans att sy är när barnen ligger och sover
Min enda fundering är om det går att använda stretchnålar i Mylocken. Jag vet att EL-nålar ska vara anpassade till trikåtyger, men jag upplever ändå att det blir hål i vissa tyger och inte bara i sådant där man kan skylla på tygets kvalitet.

Ja, ja... är det någon som liksom jag sitter vid datorn en lördagkväll och råkar ha svar på min fundering så får ni gärna skriva en rad.

Tack för alla tips, ni som har svarat tidigare! Guld värt!
Hälsn. Anette
Gammal 2010-11-27, 21:37   #11
gullum gullum är inte uppkopplad

Ja du ska ha stretchnålar i mylocken, den syr bara med vanliga symaskinsnålar. Jag skrev det i mitt inlägg ovanför
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-27, 22:05   #12

Tack för påminnelsen . Jag visste att jag fått ett svar angående nålar och jag tänkte när jag var i butiken att jag skulle hem och läsa på sysidan igen, men sedan slarvläste jag visst lite... Jag får skylla på en vaknatt med förkyld dotter...
Vad skönt - då känns saken så gott som avgjord! Tack Gullum och alla ni andra som bidragit med åsikter!
Gammal 2011-01-03, 21:39   #13

Nu har jag haft mina maskiner (Janome Mylock och Janome Cover Pro) i en dryg månad och jag är sååå nöjd! Problemen jag hade med min kombimaskin är ett minne blott och klädhögarna i barnens garderober växer stadigt. Tänk vad härligt det är när tekniken fungerar! Å andra sidan lär det väl dyka upp lite trassel då coh då även med dessa maskiner men då kan jag ju alltid skriva en rad här

Nu önskar jag bara att dygnet hade fler timmar och att jag hade en stor spargris med pengar till tyg

God fortsättning på det nya året!

/Anette
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:39.