![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Nålen fastnar i "hjulhuset"
Har problem med min symaskin, en Queen Deluxe 222. När man syr fastnar nålen i "hjulhuset" och man måste mata för hand eller så går övertråden av. Har försökt med allt som står i handboken men ingenting fungerar. Vad kan detta bero på?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det kan vara nålen som är skadad, så prova med att byta nål.
Damma och rengör även i spolhuset. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Rengjort spolhuset har jag gjort, nu har jag även bytt nål och den fastnar inte längre, såg även att den gamla var lite böjd. Övertråden går dock av fortfarande :/ Har testat ändra "trådspänningen" men inget verkar funka...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Har Du rengjort mellan trådspänningsbrickorna?
Ta en tandtråd eler annan grov tråd, och dra den fram och tillbaks mellan brickorna. Testa en annan ttrådrulle, ibland kan en trådrulle vara sämre än andra. Har nålen skadat spolkapeln, när den fastnade nere i spolhuset? Det kanske finns någon repa eller något på den som gör att tråden går av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
Det konstiga är att när jag sydde sist (för något år sen) funkade symaskinen finfint. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Trådspänningsbrickorna finns där Du trär tråden.
Ta en grövre tråd eller tandtråd och gör som när Du trär övertråden. Dra den fram och tillbaks några gånger. Prova med att spänna övertråden lite mer. Och provsy varje gång Du spänt den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Sömmen blir inte helt bra trots att jag ökar trådspänningen. Den blir bara bra stundvis. Syr jag snabbare än i snigeltakt går tråden av nästan omedelbart. Vad finns det mer att göra?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag skulle inte tro att det är så mycket mer att göra med en så billig maskin.
De här maskinerna som säljs på Rusta och Lidl är inte så bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Kanske dum fråga men har du trätt maskinen rätt?
Lagt spolen åt rätt håll? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Att den kärvar kan ju ha att göra med att den har stått oanvänd ett tag, vad jag förstått så fungerar symaskiner bättre om de används mer regelbundet.
Fungerade den felfritt tidigare så skulle du ju kunna lämna in den för service. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Det gjorde den och den är inte gammal heller. Men det är min mammas, så får fråga henne vad hon vill göra...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Prova med lite olja i maskinen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:08.