![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
![]() Hej
Jag har ärvt min mormors symaskin, en Husqvarna Variett 5010. Jag har lite problem att sy raksöm med maskinen. Problem med raksöm Jag ställer in rattarna enligt följande a) övre vänstra: på raksöm/sicksack/knapphål b) övre högra: 2 c) nedre 0 Nålen är då till längst till vänster i symaskinen, jag vill att den ska vara i mitten så det är lätt at sikta in sig. Har jag fel, eller borde inte nålen stå i mitten vid raksöm? Dessutom åker knappen på ratt 2 in när man ställer den undre ratten på 0, ska det vara så? Tacksam för svar Anders Ps jag kan lägga in bilder om det förenklar ds |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
Har du kontrollerat så att nålpositionens läge är inställd på mitten? Titta i instruktionsboken, har du ingen så finns det att köpa på nätet för 50 kr. Om den står i rätt läge kan det hända att den har klivit ur sitt läge. Vill du prova att fixa till den själv på egen risk så återkom. Det vore även bra med bilder för det under- lättar. Det blir så lätt fel, vi känner inte varandra och våra spräk är inte kalibrerade. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Fota och lägg in bilder på maskinens front samt när du
skruvat upp och fått av toppen på din maskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack för hjälp
Tack för att ni tar er tid, det vore kul att få igång maskinen
Jag har tittat i instruktionsboken (som är original) och jag kan inte hitta ngt om nålposition. Vet inte om man kan öppna upp fler delar. Det ser ut som om man kan ta bort 2 skruvar till höger, men man måste då få av handhjulet. Hur gör man det? Jag gör det gärna om det kan hjälpa. Här kommer lite bilder Nål som ej är i mitten Inställningar på maskinen Bild från sidan med luckan öppen Tacksam för all hjälp man kan få. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Du måste öppna upp maskinen mer så att det är möjligt att
komma åt den. Få bort bakstycket på maskinen så att det är möjligt att se och komma åt. Ta ett kort på baksidan och på ovan-och undersidan samt på den sida hjulet sitter. Så ska jag se om jag kan hjälpa dig. Troligtvis så har nålarmen klivit ur sin position och behöver en knuff tillbaka i rätt läge. Har aldrig varit inne i en Husqvarna av denna typ så jag måste få bilder för att kunna guida dig. Det är värt ett försök tycker jag du har ju inget att förlora i detta läge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ok, jag ska ge mig på att försöka skruva isär maskinen.
Vet ngn hur man får bort handhjulet? Tror jag måste få bort det för att kunna plocka isär maskinen. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:42.