Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-09-07, 21:11   #1
m.lo m.lo är inte uppkopplad

Question Tips på maskin?

Har suttit i två dagar och kollat på nätet efter en symaskin.
Är dags att inhandla en äntligen!

Min erfarenhet är väldigt liten.. Använt skolans slöjdmaskiner under sent 90-tal. Digitala maskiner.. Sedan mammas gamla från 70-talet. Är väl mer intresserad av de digitala maskinerna, då jag är mer van vid en sån.

Tänkt börja sy lite kuddar, gardiner, dukar.. sen får vi se var det bär.. Skulle tycka det va kul att sy kläder så småningom.

Så.. Det här med att välja en maskin verkar inte lätt!
Jag är lite sugen på följande modeller:
Singer Confidence 7467
Bernina Bernette H70
Janone Easy Jeans
Husqvarna Emerald 116 eller 118
Pfaff Hobby 1142

Har varit inne på symaskinsaffärerna här i stan och det är antingen från nån av dom jag kommer köpa, alternativt en riktigt symaskinsaffär på nätet.. Typ Skövde symaskiner. Jag ska också provsy nån dag snart, men vill ändå ha lite kommentarer om de maskiner jag nämnde.. Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa maskiner?

Är det knepigare och dyrare att serva en elektrisk maskin jämfört med en mekanisk? Krånglar de oftare?

Min stora favvo är Singer-maskinen, men har läst att folk tycker Singer är lite halvdåligt. Också läst att många fått tips om beg. maskiner, men jag vill nog mer ha en som känns uppdaterad än något från 80-talet som jag inte skulle förstå överhuvudtaget.

Uppskattar alla tips jag kan få! =)
m.lo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 21:50   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Köp en äldre begagnad symaskin hos en återförsäljare.
I första hand en mekanisk maskin som har de sömmar som du behöver. Då får du mycket maskin för pengarna och även garanti.

Jag rekommenderar att du köper originalvarienten av en
symaskin. Med det menar jag t ex en riktigt Bernina och inte
en Bernette som tillverkas av Bernina men inte har samma
prestanda som Bernina. Fråga återförsäljaren de vet vad
du menar även om inte du vet vad maskinen heter.

Gör en lista på vilka sömmar som du behöver. Om du vill
ha hjälp med en sådan lista, hör av dig.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-08, 17:26   #3
m.lo m.lo är inte uppkopplad

Jag var först ute efter en begagnad eftersom alla tipsat om det. Men jag tror ändå att en nyare modell är bättre för att jag ska tycka om att sy. Jag började ju med att sy på en digital, så det är det jag är van vid. Har varit hos en återförsäljare idag och provsytt lite.

En Bernina Bernette H70 blir det imorgon. Jag var lite tveksam då Bernette är Berninas "lågpris"-märke, men efter att ha kollat på den och pratat med mannen i affären tyckte det va en bra maskin för mig. Och det tror jag också. Tycker inte mammas maskin från 70-talet är det minsta kul att sy på.

Berninan va grym att sy på, smidig men ändå tung och stabil. Verkar riktigt rolig!

Jag hoppas jag blir nöjd. Ett års bytesrätt är ju också alltid bra.
m.lo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-08, 23:21   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Det låter jättebra. Du gör alldeles rätt, du vet vad du vill ha och vad som känns rätt inom dig. Det är tryggt att du har bytesgaranti. Det kanske visar sig att du efter ett tag vill spara pengar och byta upp dig till en större maskin innan bytesgarantin går ut. Så det låter jättebra med bytesgarantin.

Ha det så kul med din nya maskin och njut av den och var glad och lycklig för den. Jag håller tummarna för att du trivs o älskar din maskin. Det vore roligt att få veta vad tycker om den
efter ett tag.

Ha de!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:46.