Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-08-14, 22:12   #1
LillaAnna84 LillaAnna84 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 13
Overlock???

Jag har en helt vanlig Janome symaskin o har länge klarat mig på den.
Nu har jag äntligen förstått vad en overlock gör och vill ha en, men sen hitta jag en nytt ord täcksömsmaskin. Vad är egentligen det? Och är d nödvändigt med en sån manskin? Ersätter den en overlock? Om jag bara ska ha en maskin vilken av dom ska jag ha då? Och vilken ska jag välja av alla maskiner! Babylock verkar ju var den ulitmata men näää inte så mkt pengar. Max 600 skulle sitta fint. Något tips?
Sen undrar jag om kantbadspressafoten till coverpro, kan man ha den till vilken manskin som hellst?
oj nu snurrar både huvud o ögon, jag är våg så har rätt svårt o bestämma mig o välja saker!
Hoppas någon kan hjälpa mig!
LillaAnna84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-15, 08:57   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Gå in och titta på overlock Köpa overlockmaskin i forumet. Där kan du få en hel del tips.
Overlockmaskinen kan bra sy overlocksömmar, därför kan den inte ersätta den vanliga symaskinen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-15, 09:02   #3
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Hej du snurriga Anna
Där du är nu har dom flesta av oss varit en gång för när man börjar leta sej in i overlocksvärlden så vill man gärna ha men man vet inte vad det är man vill ha.
En täcksöm har du när du antingen vill fålla snyggt med en perfekt dubbel raksöm eller om du vill använda den som en flat overlocksöm. Det är inte lätt att förklara men en täcksöm blir dubbel raksöm på ena sidan och en kedjesöm på andra sidan och vilken som av dessa kan du ha på rätan när du t.ex. fållar.
Det finns "rena" overlocksmaskiner, kombinerade overlock/coverlock och så finns det rena coverlockmaskiner (coverlock=täcksöm). Syr man inte så mycket klarar man sej länge på en ren overlock och sen fållar med en tvillingnål i vanliga symaskinen. En kombinerad overlock/coverlock kan vara lite krånglig att bygga om från det ena till det andra och det ska man veta om. Sen har jag inte någon erfarenhet av rena coverlocks så det får gärna någon annan förklara för dej.
Sen vet jag inte om det är 600 svenska kronor du pratar om för eller det är 600 pund (om du varit inne på sewingmachinesdirect.com och tittat) för i så fall kommer du att få svårt att hitta någon maskin, du får nog räkna med att börja på en 1500-2000 kr i alla fall.
Lycka till!
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-15, 13:19   #4
LillaAnna84 LillaAnna84 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 13
hej! tack lottan!
o jag ser att jag satt alldeles för länge vid datorn igår då jag glömt en nolla! Hihi 6000 ska d stå
Känns skönt att höra att det inte ska vara lätt att hitta en maskin.
Aha...så d är täcksöm man ser i ärmslut o fåll på t-shirtar o så? o inuti är d sytt me overlock? har jag fattat rätt nu?
o egentligen kan jag sy me overlock inuti o sy fållarna me tvinngnål på min vanliga maskin? Täcksömmanskinen är egentligen inte nödvänig?
Vad har du själv för maskin/ maskiner?
LillaAnna84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-15, 14:41   #5
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Jag anade nästan att du missat en nolla och ska du hålla dej till runt 6000 kr så kan du få en jättefin overlock, kolla in den sidan jag skrev www.sewingmachinesdirect.com. En engelsk sida som har väldigt bra priser och ska vara smidig att handla ifrån.
Ja man klarar sej långt med att ha en ren overlock som man syr ihop plagget med och sen fållar med en tvillingnål på den vanliga symaskinen, så gör jag. Helt klart en dröm att ha en täcksömsmaskin men jag känner bara att man måste sy betydligt mer än vad jag gör för att lägga ut pengar på en sådan också.
Jag har en Husqvarna Designer 1 och en Huskylock s15.
Lycka till och skriv igen om det är mer du undrar över.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 12:21   #6
yearone yearone är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 8
lottan, är du nöjd med din huskylock s15?
yearone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 12:52   #7
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Sådär, den är svår att få rätt med trådspänningen och få snygga sömmar tycker jag men sen å andra sidan har jag inte sytt jättemycket på den så det är kanske en övningssak. Den är annars lätt att trä, den är liten och smidig, har ett bra pris och många användbara sömmar. Sen kan jag ibland ångra att jag skickade efter den istället för att förhandla priset hos min handlare för det är alltid bra och ha någon och kunna gå och fråga. Så känner jag.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons