Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-07-27, 14:13   #1
ankan ankan är inte uppkopplad

Lolita

Jag undrar lite vad begreppet Lolita eller Gothic Lolita står för, för de som syr dessa kläder. Är ni medvetna om den ursprungliga betydelsen? Vet ni att begreppet kommer från en bok skriven av Vladimir Nabokov och handlar om en äldre man som "inleder ett förhållande" med en 12-årig flicka för att åteuppleva sin ungdom.
Pedofili kallar jag det. Jag tycker det är lite obehagligt, men begreppet kanske har en annan betydelse numera, vad vet jag. Susning.nu
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-27, 23:19   #2
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd

Ska också tilläga att Lolita är ett _namn_ från början, inte ett begrepp. Boken Lolita handlar om en man som är förälskad i en tolvårig flicka vid _namn_ Lolita. Det är därifrån begreppet kommer.

Lolita är också en term för det oskuldsfulla och barnsliga. Inom mode används termen för ett oskuldsfullt barnlikt mode. Det som kallas gothic lolita är ett mode som i princip går ut på att se ut som en porslinsdocka. Stilen kommer från Japan. Länk:
http://www.morbidoutlook.com/fashion...hiclolita.html
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 19:34   #3
Zephania Zephania är inte uppkopplad

Bara för att lägga mig i.. :P Lolita var inte Lolitas _riktiga_ namn, utan smeknamn. Inte för att det har någon betydelse i dethär sammanhanget.

Och Annika - på 50-talet, då boken skrevs, var pedofili inte ett välkänt begrepp. Nutidens sexualbrott mot mindreåriga har färgat av sig på allting och på hur man upplever t.ex. förhållandet mellan en äldre person och ett barn. Boken handlar i grunden om obsession och hur det förvränger ens liv och sätt att uppleva omvärlden. I Lolita kan man ju inte ens vara säker på att flickan Lolita någonsin existerat i något annat än Humbert Humberts eget huvud då nästan alla personer, som kan bevittna hennes existens, dött innan HH själv dog.
Dessutom har jag för mig att Lolita var 14, men kan förstås komma ihåg fel. Läste boken för snart ett år sedan.

'Lolita' som koncept handlar om egentligen att ett litet barn redan är medveten om sin sexualitet och de uttryckssätt som detta fenomen ter sig i - i detta fall, klädsel. Det finns mera skrämmande uttrycksformer, som t.ex. när barn börjar hota äldre människor med att skvallra för omvärlden om att personen gjort detta och detta, trots att personen inte gjort något alls, enbart för att de vet vilken makt de innehar i en sådan position. Vem skulle tro på den vuxne och vem skulle tro på barnet?

Egentligen har detta inget med själva klädstilen att göra. Hade bara ett behov av att skriva av mig, speciellt eftersom jag blir upprörd varje gång som Nabokovs bok blir anklagad för att handla om pedofili då den handlar om något annat. Då boken kom ut blev den en storsälgare eftersom folk trodde att det var het, erotisk läsning och letade efter sexkapitlarna och blev extremt besvikna då det inte fanns sådana.
Zephania är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-13, 22:14   #4
lilyofthevalley lilyofthevalley är inte uppkopplad

Stilen lolita har inte med Nabokov att göra så du behöver inte känna dig illa till mods... Modet kommer från Japan, och även om ordet säkert har använts där i samma mening som här ibland, har det har aldrig varit ett vedertaget uttryck och när stilen fick ett namn så var det inte relaterat till boken/begreppet i betydelsen pedofili.

Från klädmärket Metamorphoses hemsida:

"Almost everyone has the desire to transform one’s self, be it into an angel, someone who is more elegant, or even back to the time they were a little girl. With this concept in mind, we created the Metamorphose brand. In order to assist you in your transformation, while not being a slave to the current fashion, we continue to conceive cute EGL fashion

Our brands official name is "manifesteange metamorphose temps de fille". "Manifesteange" means the advent of an angel. "Metamorphose temps de fille" means the time of transformation into a little girl. "

En bra förklaring av modets uppkomst, skriven av Sadako på lolitasnap.com.

"Lolita as a fashion was actually born in the mid-eighties in Tokyo. It's sort of a "chicken or egg" debate as to whether a designer or an underground fad kicked it off, but the consensus is that lolita fashion arose as a counter response to the kogaru trend -- the bleached-hair, ultra-tanned, uber-trendy fashionistas of Tokyo. Young ladies in Japan have widely believed that elegance is beauty, and the kogaru kind of flew in the face of convention there. In step the lolitas with their fashion that they considered the exact opposite of this loud, brash trend -- just as extreme, only in the other direction. Now, the western influence in lolita fashion (Victorian, Rococco, Edwardian, and whatnot) really only go so far, as much of the first interpretations of this fashion were based on somethng much closer to home: shoujo manga (manga aimed at young girls) and anime. The idea seemed to be to return to something more innocent, ladylike, and natural, but natural got thrown out the window in the Japanese tendency to go very extreme with fashion expressions. The kogaru were the opposite - in-your-face, outwardly sexual, with more than a few becoming involved in prostitution. Then began the kogaru offshoot trends: ganguro and the like. The more extreme kogaru fashion became, the more extreme lolita became, in the other direction. And the more followers it garnered...."

"...It's also worthy to note that the use of the word "Gothic" in this label does not refer to western goth. This is simply a reference to the European architectual style, and what the Japanese consider "Gothic" in fashion is worlds away from western goth. There are subtle Victorian and Edwardian expressions, but the fashions don't have a solid historical look to them, and are in fact much more sleek and infused with the subtleness the Japanese tend to appreciate in beauty..."
lilyofthevalley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-14, 13:35   #5
antox antox är inte uppkopplad

Det där var nog det största missförståndet jag har sett på länge
antox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-14, 13:49   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Ja kanske det, men jag tycker att det är ett förståligt missförstånd. Jag gjorde också den koplingen första gången jag såg ordet och såg bilderna. Men då jag tyckte att det verkade konstigt så kollade jag upp det och fick en förklaring.

Det är tråkigt att det ska bli den kopplingen, men det är inte konstigt. Det är ju bara att söka på ordet lolita så kommer alla möjliga icke önskvärda sidor upp.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-14, 22:04   #7

Man får inte heller dra förhastade slutsatser, som jag tyckte du gjorde här. Men, som du sa, om det båda sakerna har ett ord gemensamt så får google det att låta som om det är samma sak.
Gammal 2005-08-14, 22:15   #8

Humm jag kanske missförstod dig, ber om ursäkt för det i så fall. Vad var det för missförstånd du syftade på? Och vad var det du tyckte jag drog för hastade slutsatser om? Var det att dra paralleller till "pedofil" Lolita så var det ju just det jag inte gjorde eftersom jag kollade upp när jag inte förstod, eller???

Eller blandade du bara ihop mig och trådstartaren?

Senast redigerad av Alvan den 2005-08-14 klockan 22:44.
Gammal 2005-08-15, 09:27   #9

Jag blandade nog bara ihop dig, jag är lite trög, förlåt.
Gammal 2005-08-15, 09:53   #10

Det är lungt, jag ska nog inte ge mig in i diskussioner så sent på kvällen jag snurrar bara till det
Gammal 2005-08-16, 07:06   #11
chibi chibi är inte uppkopplad

har inte läst igenom alla svar men här är nmin åsikt iaf...
jag stör mei lite på att så många tror att gothic lolita är typ vulgo/porr

Det finns säkert personer som har kläderna för att just se ut så, men jag tycker det handlar om hur man bär kläderna. Jag tycker om stilen för att det är så docklikt, sött, vackert, gammaldags... inte för att se ut som nån waitress (spell-check?) med för kort kjol!
Egentligen... det är juh typ bara gammaldags 1800-tals klänningar eller från något annat century... fast i svart o vitt....... o ingen tyckte väl att 1800-talsdamerna var särskilt vulgo????!
chibi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-16, 09:53   #12

glöm inte att det inte bara är vitt och svart.
Gammal 2005-08-16, 11:12   #13

såklart det inte är...... grått, mörkgrått, ljusgrått, benvitt, mörkrött, du kan väl skriva de övriga färgerna så vi inte missar någon... hoho ^_~ *skojar*
Gammal 2005-08-16, 11:30   #14

Det kan väl vara vilka färger som helst?

Det är väl helhetsintrycket av docklikt, oskuldsfullt och barnlikt som är grejen, med inslag av den viktorianska tiden

Sedan finns det en gren i modet som gärna använder sig av mörkare färger och kontraster.

Men jag har kanske missuppfattat..
Gammal 2005-08-16, 11:35   #15

asså gothic lolita ska nog ha lite dovare, mörka färger men det finns juh andra lolita-stilar , ex. kawaii lolita (? borde heta så iaf....)
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:51.