Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-16, 21:32   #1
Memmel Memmel är inte uppkopplad

Hjälp att få ordning på täcksömmen...

Jag behöver lite goda råd för att få ordning på täcksömmen. Jag ska förklara så tydligt som möjligt vad dilemmat är:

Jag syr en raglantunika i tunn jersey och ska göra en kanal i halsringningen, där jag sedan ska dra i en resår. Jag syr med bred täcksöm. För att trådspänningen ska bli bra har jag fått dra ner gripartråden och en av nåltrådarna "i botten" - då ser sömmen fin ut både på rätsida och aviga.
Problemet uppstår när jag ska köra över skarvarna där jag sytt ihop ärmarna med fram/bakstycke. Då blir det antingen hoppstygn eller så står bara maskinen och matar på samma ställe. Jag har sänkt pressarfotstrycket rejält och då blev det bättre men ändå inte bra. Stygnlängden har jag satt på ca 3 efter råd från Gullum tidigare i veckan - en vän i nöden
Eftersom jag syr i jersey och tyget inte är av toppenkvalitet så har jag stretchnålar grovlek 75 i maskinen.
Ja, så var det ju maskinen också - det är en Pfaff coverlock 3.0.

Sverige har i alla fall tagit två OS-guld - en liten tröst när man sitter fast i täcksömsträsket!!!

/Anette
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 05:24   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Just vid mötet med andra sömmar kan man behöva hjälpa maskinen lite på traven. Om du syr fram till det börjar ta emot lite så lyfter du på pressar foten och lägger något under den som är ungefär lika tjockt som sömmen. Jag brukar använda baksidan på min pincett. Se till att föremålet bara hamnar i kanten, det är lätt att skjuta in denför långt och då rycker nålarna. Man kan behöva flytta hjälpföremålet en gång till innan man är helt över. Kan krävas lite övning mennär man fått in snittsen är det inte speciellt svårt.

Lycka till!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 07:54   #3

Först av allt måste jag säga att det är helt fantastiskt att du orkar engagera dig i min täcksöm halv sju på morgonen!!!
Menar du att jag ska lägga föremålet baktill under pressarfoten för att den ska ligga plant - samma princip som när man börjar sy täcksöm i en kant och har en "starttygbit"?

Ha en bra dag!
/Anette
Gammal 2010-02-17, 21:55   #4

Nu har jag gett mig i kast med täcksömmen igen och sprättat den en miljon gånger känns det som... Typiskt att det är en raglan också, den tar ju liksom aldrig slut...
När pressarfoten kommer fram till skarven stannar jag och lägger in en liten extra tygbit baktill under foten så att den inte vippar så mycket - jag tolkade som att du menade så, Alvan - och då blir det inte hoppstygn, tack och lov. Men det blir ändå tjorvigt och inte så snyggt, sömmen vinglar och tyget tenderar att rynka sig lite kring skarven. Är det något mer jag ska tänka på - något jag missar?
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:27.